BMW Motorrad brengt eCall in primeur naar de motor

BMW Motorrad brengt eCall in primeur naar de motor

Snelle hulp bij een ongeval of noodsituatie.

BMW Group zet hoog in op veiligheid en specifiek op ‘Intelligent Emergency Call’ of kortweg ‘eCall’. Zo was BMW de eerste grote autofabrikant die reeds in 2015 al zijn wagens standaard uitrustte met eCall. Deze noodoproepdienst wordt vanaf nu ook beschikbaar voor motorrijders en moet de responstijd in het platteland tot 50% verkorten en in stedelijk gebied tot 60%.

De optie wordt in eerste instantie beschikbaar gesteld op de grotere off-road en touringmodellen, met name de BMW R 1200 RT, de BMW R 1200 GS, BMW R 1200 GS Adventure, BMW K 1600 GT, BMW K 1600 GTL én de nieuwe K 1600 B. De Intelligent Emergency Call is een compact vormgegeven systeem dat recht op het stuur is gemonteerd. Behalve een SOS-knop met beschermklepje is het ook voorzien van een geïntegreerde microfoon en luidspreker.

BMW Motorrad Emergency Call – Control element (04/2016)

TPS eCall bij BMW.

BMW Group maakt gebruik van een gecertifieerd, onafhankelijk callcenter om de dienst eCall aan te bieden (Third Party Service). Dit zorgt ervoor dat bestuurders van een BMW, MINI of BMW Motorrad-voertuig in elk Europees land direct geholpen worden in hun eigen taal – geen overbodige luxe in geval van nood – én dat de crisiscallcenters van de hulpdiensten niet overbelast worden met overbodige testoproepen.

Geavanceerde sensoren.

De intelligente eCall dienst kan zowel manueel als automatisch geactiveerd worden. De sensoren op de BMW Motorrad herkennen immers verschillende situaties. Een crashsensor signaleert botsingen met andere voertuigen of objecten. Een hellingshoeksensor weet in welke positie de motorfiets staat.

In het geval van een noodgeval of ongeval zal eCall de exacte coördinaten en de rijrichting doorgeven aan het contactcenter om een gepaste reactie op te starten. Intelligent Emergency Call gaat uit van drie scenario’s.

  • Scenario 1: automatische oproep na een harde val of ongeluk.

Het noodoproepsysteem wordt automatisch geactiveerd zonder vertraging en stuurt een bericht naar een gekwalificeerd BMW Call Center. Het verkeersslachtoffer wordt via een audiosysteem geassisteerd door een medewerker van het BMW Call Center tot de hulpdiensten arriveren. Hulp wordt altijd ingeschakeld, ook als geen reactie volgt. Op het instrumentenpaneel van de BMW motorfiets is te zien of eCall al dan niet is ingeschakeld. De noodoproep is niet meer te annuleren als een akoestisch signaal is te horen.

  • Scenario 2: automatische oproep na een lichte val of ongeluk.

In dit geval wordt de noodoproep na 25 seconden geactiveerd. Als geen hulp is vereist, kan de motorrijder de oproep annuleren met een druk op de knop. Als de oproep niet wordt geannuleerd, worden hulpdiensten alsnog ingeschakeld zoals bij scenario 1. Hetzelfde geldt voor de weergave op instrumentenpaneel en het akoestische signaal.

  • Scenario 3: handmatige oproep door druk op de knop


BMW R 1200 GS Adventure, Racingred (07/2017)

Als eCall handmatig wordt geactiveerd door een druk op de SOS-knop op de rechterzijde van het stuur, bijvoorbeeld voor het oproepen van hulpdiensten voor andere weggebruikers in nood. Er wordt eerst een spraakverbinding met het BMW Call Center tot stand gebracht voordat eventuele hulpdiensten worden ingeschakeld. En ook in dit geval kan de noodoproep indien gewenst worden geannuleerd. De intelligente noodoproep kan alleen handmatig worden geactiveerd als de motorfiets stil staat met het contact aan.

eCall herkent ook niet-spoedeisende situaties.

De noodoproep wordt niet automatisch geactiveerd in niet-spoedeisende situaties, bijvoorbeeld als de stilstaande motorfiets omvalt of bij ongevallen bij lage snelheden en waarbij geen ander voertuig is betrokken.

Terug naar overzicht