De nieuwe BMW G 310 GS.

De nieuwe BMW G 310 GS.

Voor BMW Motorrad is de GS een belofte – een belofte van volmaakte werking, betrouwbaarheid en stevigheid. De G 310 GS introduceert deze kwaliteiten in het segment onder 500 cc en brengt ze in zijn eigen kenmerkende, uitgerijpte interpretatie.

De G 310 GS is een onvervalste GS: een heel eigentijds product dat veelzijdig is als geen ander in dit segment. Hij beweegt zich vlot en wendbaar door het stadsverkeer en toont op licht terrein zijn superieure robuustheid. Daarmee is hij de perfecte metgezel voor avonturen op dagelijkse ritten. Als uiterst compacte, maar toch volwassen en comfortabele GS opent hij in zijn segment een heel nieuwe wereld vol rijplezier. Precies deze veelzijdigheid maakt de G 310 GS uniek in het instapsegment.

Typisch GS design.

De BMW G 310 GS is al op het eerste gezicht herkenbaar als een onvervalste GS. Met zijn kenmerkend hoog spatbord vooraan, opvallende flyline en korte, hoge achterkant vertoont de BMW G 310 GS de klassieke elementen van zijn grote GS-zustermodellen. Zijn compacte verhoudingen met een korte wielbasis, een voorwiel van 19” en een verlengde veerweg verlenen hem een typisch recht postuur, dat een wendbare, vlotte rijrespons belooft.

Thuis op de wegen van de wereld.

Net als de G 310 R is ook de G 310 GS ontworpen voor de wereldmarkt. Hij is geschikt voor verschillende brandstofkwaliteiten en beantwoordt aan alle emissienormen en lokale voorschriften. Hij is thuis op alle wegen van de wereld en brengt de typische luxeaspiraties van BMW in het segment onder 500 cc.

Innovatieve monocilindermotor voor dynamisch rijplezier en een brede waaier van toepassingen wereldwijd.

Het hart van de nieuwe BMW G 310 GS is de watergekoelde monocilindermotor van 313 cc bekend uit de G 310 R, met vier kleppen en twee bovenliggende nokkenassen, in combinatie met elektronische brandstofinjectie. De inhoud van 313 cc is het resultaat van een boring van 80 millimeter en een slag van 62,1 millimeter.

Een opvallend kenmerk van de monocilindermotor in de G 310 GS is het feit dat de cilinder naar achteren gekanteld is en de cilinderkop 180 graden gedraaid is: inlaat aan de voorkant, uitlaat aan de achterkant. Deze configuratie past in de logica van een rechtstreekse, krachtopwekkende toevoer van vers lucht-brandstofmengsel en heeft ook gunstige gevolgen voor de architectuur van de motor. Met een vermogen van 25 kW (34 pk) bij 9.500 t/min en een maximumkoppel van 28 Nm bij 7.500 t/min is de motor van de nieuwe G 310 GS de ideale partner voor dynamisch rijplezier, samen met het lage leeggewicht van 169,5 kilogram overeenkomstig DIN.

Perfect vormgegeven BMW GS-ergonomie voor ontspannen motorplezier op de weg en op licht terrein.

De nieuwe G 310 GS biedt een ontspannen zitpositie voor onbekommerd rijplezier met de motor, zowel op de weg als op uitstapjes langs bospaden en onverharde wegen. Zoals typisch is voor BMW Motorrad zijn alle schakelaars en regelsystemen gemakkelijk en betrouwbaar te bedienen. Veel aandacht werd besteed aan een eenvoudige en veilige werking, rekening houdend met rijders met de meest uiteenlopende lichaamsbouwen.


Buizenframe van het brugtype, omgekeerde vork en lange zwevende arm voor een uitermate stabiel rijgedrag, precieze stuurreacties en lichte rijeigenschappen.

De ophanging van de nieuwe G 310 GS is dezelfde als die van de G 310 R roadster, met een stalen buizenframe met opgeschroefd achtergedeelte, dat torsiestijfheid met uiterste stevigheid combineert. Mede dankzij de uitgebalanceerde stijfheid vormt dit de basis voor een uitstekende rijstabiliteit en precieze stuurreacties. De voorwielophanging bestaat uit een stevige omgekeerde vork, terwijl achteraan een aluminium zwevende arm met een rechtstreeks erop gemonteerde veerpoot wordt gecombineerd.

Krachtig remsysteem, standaard ABS en multifunctioneel instrumentenpaneel. Net als alle BMW motoren beschikt de nieuwe G 310 GS standaard over ABS.

Hij koppelt een krachtig remsysteem aan 2-kanaals ABS voor een efficiënte vertraging en korte remwegen. Voor gebruik op licht terrein kan het ABS in de nieuwe G 310 GS desgewenst gemakkelijk met een druk op een toets worden uitgeschakeld. Het instrumentenpaneel van de G 310 GS heeft een groot en bijzonder helder scherm van vloeibare kristallen (lcd) dat tal van informatie verschaft.

Een echte BMW.

Net als de G 310 R vertegenwoordigt de G 310 GS alles waar BMW voor staat: vooruitstrevendheid, buitengewone kwaliteit en natuurlijk vele jaren onbekommerd rijplezier met zijn eigenaar. Hoogwaardige componenten en materialen worden gecombineerd tot een echte allrounder. De G 310 GS is de GS onder 500 cc en biedt wereldwijd toegang tot de verfijnde wereld van BMW Motorrad.

Terug naar overzicht