De nieuwe BMW R 18 Classic en de nieuwe BMW R 18.

De nieuwe BMW R 18 Classic en de nieuwe BMW R 18.

Na de première van de nieuwe BMW R 18 stelt BMW Motorrad nu het tweede lid van zijn nieuwe modellenreeks voor het cruisesegment voor: de R 18 Classic. De nieuwe BMW R 18 Classic is een nostalgische touringmotor die verwijst naar het begin van de fantastische tourcruiser-modellen. Terwijl de R 18 een erg puristische stijl heeft, beschikt de R 18 Classic over een grote voorruit, een passagierszetel, zadeltassen, bijkomende LED-koplampen en een 16"-voorwiel.

De nieuwe BMW R 18 Classic en de nieuwe BMW R 18: nostalgisch touren en ultiem cruisen met historische wortels.

Na de première van de nieuwe BMW R 18 stelt BMW Motorrad nu het tweede lid van zijn nieuwe modellenreeks voor het cruisesegment voor: de R 18 Classic. De nieuwe BMW R 18 Classic is een nostalgische touringmotor die verwijst naar het begin van de fantastische tourcruiser-modellen. Terwijl de R 18 een erg puristische stijl heeft, beschikt de R 18 Classic over een grote voorruit, een passagierszetel, zadeltassen, bijkomende LED-koplampen en een 16"-voorwiel.

De nieuwe BMW R 18 Classic en de BMW R 18 zijn helemaal volgens de traditie van historische BMW motorfietsen opgevat. Zowel op technologisch als visueel vlak grijpen ze terug naar befaamde modellen zoals de BMW R 5 en leggen ze opnieuw de nadruk op de essentie van een motorfiets: puristische technologie zonder franjes en de boxermotor als epicentrum van rijplezier, gecombineerd met “good vibrations”. Bovendien wordt het klassieke design van de R 18 Classic en R 18 gecombineerd met pasklare, maar eigentijdse technologie om een fascinerend totaalconcept te creëren, met een rijervaring die even gecultiveerd als emotioneel is.



De krachtigste BMW boxermotor ooit met enorm veel koppel.

Het hart van de nieuwe BMW R 18 Classic en R 18 is een volledig nieuw ontwikkelde tweecilinder-boxermotor – de “Big Boxer”. Zowel zijn indrukwekkende uiterlijk als zijn technologie weerspiegelen de voortzetting van de traditionele luchtgekoelde boxermotoren die al meer dan zeven decennia een inspirerende rijervaring bieden sinds de start van de productie bij BMW Motorrad in 1923. De krachtigste tweecilinder-boxermotor ooit in de motorenreeks heeft een cilinderinhoud van 1.802 cm³. Het maximumvermogen bedraagt 67 kW (91 pk) bij 4.750 t/min. Van 2.000 tot 4.000 toeren per minuut is er altijd meer dan 150 Nm koppel beschikbaar, en deze elementaire trekkracht gaat gepaard met een volle, sonore klank.

Dubbellusvormig stalen buizenframe en swingarm achteraan met ingesloten asaandrijving in ‘stijf frame’-look.

Het hart van de ophanging van de nieuwe R 18 Classic is een dubbellusvormig stalen buizenframe. Zijn design bestendigt de aloude BMW Motorrad traditie van dit frametype. De uitstekende productiekwaliteit en het doorgedreven oog voor detail komen ook tot uiting in nauwelijks waarneembare kenmerken zoals de gelaste verbindingen tussen de stalen buizen en de gegoten of gesmede onderdelen. Net als bij de legendarische BMW R 5 omgeeft de swingarm achteraan – met een vergelijkbaar design – de achteras in authentieke stijl met boutverbindingen.

Telescoopvork met vorkbussen, vrijdragende veerpoot, draadspaakwielen en schijfremmen.

De ophangingselementen van de nieuwe BMW R 18 Classic en R 18 laten bewust elektronische instelmogelijkheden achterwege. In de plaats daarvan zorgen een telescoopvork en direct gemonteerde centrale veerpoot met veerwegafhankelijke demping en instelbare veervoorspanning voor een superieure wielcontrole en een aantrekkelijk ophangingscomfort. Net als bij de legendarische BMW R 5 zijn de buizen van de telescoopvork in vorkbussen gehuld. De vorkbuis heeft een diameter van 49 mm, terwijl de veerweg vooraan 120 mm en achteraan 90 mm bedraagt. De nieuwe BMW R 18 Classic en R 18 worden vertraagd door een dubbele schijfrem vooraan en een enkele schijfrem achteraan, in combinatie met vaste remklauwen met vier zuigers. Ondertussen zorgen de draadspaakwielen voor een uiterst stijlvolle look.



Harmonieuze ergonomie voor een optimale voertuigbeheersing.

Aansluitend bij de filosofie van BMW Motorrad beschikken de nieuwe BMW R 18 Classic en R 18 over naar achteren geplaatste voetsteunen, zogenaamde “middengemonteerde voetsteunen”. Deze klassieke positie achter de cilinders is niet alleen typisch voor BMW, maar verzekert ook een ontspannen en actieve rijpositie voor een optimale voertuigbeheersing.

Drie rijmodi, die samen met ASC en MSR standaard een hoge mate van rijplezier en veiligheid verzekeren. Achteruitrijhulp en Hill Start Control als fabrieksopties

De nieuwe R 18 Classic en R 18 bieden ook de drie standaardrijmodi “Rain”, “Roll” en “Rock” – een unicum in dit segment – om zich aan te passen aan de individuele voorkeuren van de rijder. De standaarduitrusting omvat ook ASC (Automatic Stability Control, uitschakelbaar), dat een hoog veiligheidsniveau verzekert. Bovendien zijn de nieuwe R 18 Classic en R 18 standaard uitgerust met regeling van het motorkoppel (MSR). Een andere optie is de achteruitrijhulp die het manoeuvreren vergemakkelijkt, terwijl de Hill Start Control helpt bij het vertrekken op hellingen.

De nieuwe R 18 Classic en R 18: nieuwe iconische stijl, met een ‘stijf frame’-look, moderne technologie en authentieke materialen.

De R 18 Classic en R 18 vertalen de iconische stijl van weleer meesterlijk naar vandaag, met een puristisch design voor tal van details dat vooral beïnvloed wordt door klassiekers zoals de BMW R 5. Het is geen toeval dat functionele en stilistische elementen zoals het dubbellusvormige frame, de druppelvormige tank, de open universele aandrijfas en het lakwerk met dubbele biezen (fabrieksoptie) doen denken aan de legendarische boxer uit 1936. De klassieke koetswerkelementen van de R 18 Classic en R 18 zijn eveneens gemaakt van metaal, zoals het een authentieke klassieker betaamt. De ophanging doet eveneens treffend denken aan de legendarische R 5. Samen met de tweezijdige swingarm en de vrijdragende veerpoot wordt het stijve frame van de R 5 visueel perfect naar de moderne tijd vertaald.

De R 18 Classic First Edition en R 18 First Edition: exclusieve look in lak en chroom.

De nieuwe R 18 zal van bij de lancering wereldwijd worden aangeboden als exclusieve R 18 Classic First Edition en R 18 First Edition. Op bepaalde markten kan ook een standaardmodel worden besteld. Hij combineert de R 18-look met exclusieve uitrustingselementen in een klassieke zwarte lak met dubbele witte biezen. Andere hoogtepunten zijn onder meer de talloze chroomvlakken, het zetelembleem en de verchroomde “First Edition”-beugel op de zijbekledingen.



Conversievriendelijke architectuur als voorwaarde voor een eenvoudige personalisering en optimale individualisering.

Meer nog dan vrijwel elke andere motor bieden de nieuwe R 18 Classic en R 18 een uiterst conversievriendelijke architectuur, een focus die zelfs in de eerste designfasen van de basislay-out van het voertuig centraal stond. Daardoor is hij uitgerust met een gemakkelijk afneembaar achterframe en een eenvoudig te demonteren gelakte onderdelenset. Zorgvuldig ontworpen aansluitingspunten voor de hydraulische leidingen van de rem, koppeling en kabelboom maken een volledig probleemloze installatie van een hoger of lager stuur mogelijk in combinatie met bijpassende hydraulische leidingen en kabelbomen. Bovendien zijn de zichtbare kleppendeksels (voor de cilinderkoppen) en de riemafdekking (voor het motorhuis) zo ontworpen dat ze zich buiten de oliekamer bevinden, zodat ze gemakkelijk te vervangen zijn.

Personaliseringsonderdelen en Roland Sands Designcollecties “Machined” en “2-Tone Black” voor de nieuwe R 18 Classic en R 18.

Het uitrustingsgamma van BMW Motorrad biedt een maximale selectie van individualiseringsopties om de R 18 Classic en R 18 af te stemmen op uw persoonlijke smaak en voorkeuren. Het uitgebreide assortiment verschillende onderdelen uit het gamma originele BMW Motorrad accessoires maakt individuele conversies mogelijk die het karakter van de R 18 Classic en R 18 sterk wijzigen. Voor de marktintroductie van de nieuwe R 18 Classic en R 18 zijn twee verschillende designcollecties van onderdelen uit gefreesd aluminium beschikbaar, die gecreëerd werden in samenwerking met Roland Sands Design: “Machined” en “2-Tone-Black”.

Co-branding met bekende merken: Mustang-zetels en Vance & Hines-uitlaatsystemen “Made in USA”.

Voor het accessoire- en personaliseringsprogramma van de nieuwe R 18 werkt BMW Motorrad niet alleen samen met Roland Sands Design, maar ook met verscheidene bekende leveranciers, waaronder de Amerikaanse fabrikant Mustang Seat, om verschillende versies van hoogwaardige, met de hand vervaardigde zetels te kunnen aanbieden. Ondertussen is het personaliseringspotentieel voor de uitlaatsystemen in samenwerking met Vance & Hines niet minder creatief.



De hoogtepunten van de nieuwe BMW R 18 Classic:
  • Windscherm (afneembaar).
  • Zadeltassen (afneembaar).
  • Passagierszetel (afneembaar).
  • Bijkomende LED-koplamp.
  • 16"-voorwiel.
  • Elektronische Cruise Control standaard.

Gemeenschappelijke hoogtepunten van de nieuwe BMW R 18 Classic en R 18:

  • Iconische stijl die moderne technologie combineert met authentieke materialen.
  • Grootste BMW boxermotor ooit met een inhoud van 1.802 cm³.
  • Vermogen van 67 kW (91 pk) bij 4.750 t/min en maximumkoppel van 158 Nm bij 3.000 t/min.
  • Meer dan 150 Nm op elk moment beschikbaar tussen 2.000 en 4.000 t/min.
  • Open universele aandrijfas op basis van het klassieke rolmodel.
  • Met groot vakmanschap gemaakt dubbellusvormig stalen buizenframe.
  • Swingarm achteraan met ingesloten asaandrijving in ‘stijf frame’-look.
  • Telescoopvork met bussen en vrijdragende veerpoot met veerwegafhankelijke demping.
  • Harmonieuze ergonomie voor ontspannen rijden en optimale beheersing.
  • Schijfremmen voor- en achteraan, met draadspaakwielen.
  • Geavanceerde LED-verlichtingstechnologie, klassiek geïnterpreteerd.
  • Adaptive Headlight voor een nog betere verlichting van de weg in bochten als fabrieksoptie.
  • Klassiek rond instrument met geïntegreerd display.
  • Keyless Ride voor een gebruiksvriendelijke activering met de afstandsbediening.
  • Twee standaardrijmodi, ASC en MSR.
  • Achteruitrijhulp om comfortabel te manoeuvreren en Hill Start Control om gemakkelijk te vertrekken op hellingen als fabrieksopties.
  • De R 18 First Edition: exclusieve look in lak en chroom.
  • Uitgebreid assortiment opties en originele accessoires van BMW Motorrad, naast een coole Ride & Style collectie.




Terug naar overzicht