Rij test BMW R18 Transcontinental

Rij test BMW R18 Transcontinental

Rij Test: BMW R18 TRANSCONTINENTAL

Terwijl vele journalisten en motorrijders opmerken dat het aanbod toermotoren op de markt zeer klein geworden is hebben wij bij BMW Motorrad helemaal geen tekort.
Zeg nu zelf? In het BMW gamma zie je op het eerste zicht de alomgekende BMW R 1250 RT misschien wel de meeste allrounder van het ganse BMW toer gamma.
Neem daarnaast de BMW K 1600 GT /GTL en Grand America stuk voor stuk dynamische 6 cilinder toermachines en daarbovenop bieden we nu ook de BMW R18 Bagger en Transcontinental aan!
Mag het wat sportiever? Dan voeg ik er nog de XR reeks aantoe! Dan zwijg ik bewust over de GS reeks. Eigenlijk vallen die onder een andere categorie namelijk de reisenduros.

Dus, ben je van plan om stevig te reizen? Dan heb je keuze genoeg. Stuk voor stuk hebben ze elk hun eigen karakter.
Zelf ging ik eens met onze laatste nieuwkomer op pad.
De BMW R18 Transcontinental.
Een toermachine met een knipoog naar een lang verleden: druppelvormige benzinetank, boxermotor, open cardan, zwarte lak met twinstriping! Je herkent het allemaal. Bijna 100 jaar evolutie in 1 motor. Van old school naar hypermodern. “Build in Berlin”.
Een en al BMW!

Rijden maar!
Zo merk je onmiddellijk bij het plaats nemen op de BMW R18 Transcontinental dat je in een comfortabele relaxe zetel komt te zitten. Ruimte zat! Het stuur staat ontspannen, klaar voor het betere stuurwerk. Het contact zet je aan dankzij het “keyless” systeem met een druk op de knop aan de rechterkant op het stuur. Logisch toch?
Van zodra je de startknop indrukt schud de motor je wakker en besef je dat je een boxer gestart hebt. Een dikke met wel 1.800cc. En eentje met karakter.
In de rij-modi “Rain” draait hij zacht en rustig, “Roll” geeft wat meer gasrespons, maar in “Rock” komt er wat meer karakter vrij, krijgt het gas een directere respons en is de beleving compleet! Even wennen aan het tip/hiel schakelen en weg zijn we. Best niet te fel aan het gas draaien. Het koppel is enorm en duwt de 460 kg als een pluimgwicht vooruit! Schakelen doe je op 1.800 toeren en voor je het weet cruise je in 6de tegen 60 km/u luisterend naar het geroffel uit de 2 blaaspijpen! Ook deze keer heeft BMW zijn werk goed gedaan. Het geluid van de uitlaat is perfect op maat zoals het past bij deze machine.

Op een toermotor van dit kaliber hoort ook een navigatiesysteem.
Ook hier vinden we het mooi overzichtelijke “Connectivity” systeem met ingebouwde navigatie op het geïntegreerde TFT-display. Best handig. Je selecteert een bestemming past de route wat aan op je Smartphone via de “BMW Motorrad Connected app” en weg ben je! Eenvoudiger kan niet meer.



Als we dan toch in alle luxe willen toeren past er ook wat muziek bij. je kan de “DAB” radio inschakelen maar nog beter, je luistert via “spotify” naar je favoriete playlist en zet het volume op half!
De 6 Marshall Luidsprekers weten wat muziek spelen is. 2 in de kuip, en optioneel 2 op de zijkoffers en 2 in de rugsteun weten zelfs de passagier muzikaal te verwennen. Diepe bassen en helder geluid in combinatie met de trillingen van het dikke boxerblok en daar het juiste motorgeroffel bij?



Bangelijk! 1 en al beleving!
BMW heeft een volwaardige toermachine met een echt karakter gebouwd. Alles is er, het gewicht, de afwerking, de uitstraling, het comfort, de technologie, en het rijplezier? Wees gerust, eenmaal in beweging verdwijnt het gewicht en krijg je een wendbaar sturende toermachine! Klaar voor het stevige bochtenwerk! Een haarspeldbocht neemt hij met plezier. Al is het met de voetsteunen schrapend tegen het asfalt!
Interesse?
Meer info:
https://www.bmw-motorrad.be/nl/models/modeloverview.html













Terug naar overzicht