De nieuwe BMW S 1000 RR

De nieuwe BMW S 1000 RR

Nog dynamischer dankzij uitgebreide innovaties aan de motor, ophanging, chassis, aerodynamica, design en assistentiesystemen.

"Met een krachtigere motor, geavanceerde vering en chassis, de nieuwe assistentiesystemen Brake Slide Assist en DTC Slide Control en geoptimaliseerde aerodynamica met winglets en een opnieuw ontworpen achterkant, konden we de prestaties van de RR naar een nieuw niveau tillen." Wolfgang Wallner, Project Manager S 1000 RR

De nieuwe BMW S 1000 RR - nog dynamischer dankzij uitgebreide innovaties aan motor, ophanging, chassis, aerodynamica, design en assistentiesystemen

De supersportmotor die in 2009 voor het eerst werd gepresenteerd, is nu verkrijgbaar in een nieuwe editie met een geavanceerde motor en een geavanceerd chassis, geoptimaliseerde aerodynamica met winglets, een nieuwe achterkant en nieuwe assistentiesystemen.




Geavanceerde 4-cilinder motor die een nieuwe maatstaf is op het gebied van prestaties, koppel en rijeigenschappen

De nieuwe RR heeft een 4-cilinder lijnmotor die gebaseerd is op de krachtbron van de huidige S 1000 RR. Het maximumvermogen bedraagt nu 154 kW (210 pk) bij 13.750 t/min (geldt niet voor Amerikaanse machines), 2 kW (3 pk) meer dan bij het vorige model. Het maximumkoppel van 113 Nm wordt gegenereerd bij 11.000 tpm. Ondanks een verhoging van het piekvermogen is het bruikbare motortoerentalbereik van de nieuwe RR nu aanzienlijk breder en vollediger. Het maximale motortoerental bedraagt 14.600 t/min.

Dynamic Traction Control DTC met nieuwe Slide Control-functie met behulp van stuurhoeksensor

De nieuwe functie van Dynamic Traction Control DTC is de Slide Control-functie. Hiermee kan de rijder twee vooraf ingestelde glijhoeken selecteren voor het tractiecontrolesysteem bij het accelereren uit bochten. Technisch gebeurt dit met behulp van een stuurhoeksensor. Tot de betreffende hellingshoek laat het tractiecontrolesysteem slip toe bij het achterwiel bij het uitaccelereren van een bocht, waardoor het achterwiel kan wegdrijven. Wanneer de vooraf ingestelde stuurhoekwaarde wordt bereikt, grijpt de tractiecontrole in, vermindert de slip en stabiliseert de motorfiets.




Geavanceerd "Flex Frame" en nieuw gedefinieerde chassis- en ophangingsgeometrie

Het hart van het chassis van de nieuwe RR is nog steeds het aluminium brugframe, dat een gelaste constructie is van vier gegoten elementen en waarin de motor, die zoals voorheen 32 graden naar voren helt, als dragend element is geïntegreerd. Om de flexibiliteit zijdelings te optimaliseren, kreeg het hoofdframe van de nieuwe RR verschillende openingen in de zijvlakken. Bij de ontwikkeling van het nieuwe chassis van de RR lag de nadruk ook op het verder verhogen van de rijprecisie. De balhoofdhoek is met 0,5° afgevlakt en de offset van de kroonplaten is met 3 mm verkleind. De nieuwe chassisgeometrie gaat niet alleen gepaard met een nog betere rijprecisie, maar ook met een grotere nauwkeurigheid en duidelijkere feedback van het voorwiel.

ABS Pro met de nieuwe instelfuncties Brake Slide Assist en ABS Pro "Slick"

De nieuwe Brake Slide Assist-functie is een belangrijke en zeer nuttige innovatie voor circuitrijders. Net als de nieuwe DTC Slide Control-functie is ook dit nieuwe systeem gebaseerd op stuurhoeksensoren en stelt het de rijder in staat een specifieke hellingshoek in te stellen voor zogenaamde remdrift tijdens het glijden in bochten met een constante snelheid.




Winglets, opnieuw ontworpen voor- en achterdelen en aantrekkelijke kleurenschema's voor nog meer prestaties en sportiviteit

Net als bij de M RR zorgen de winglets op de nieuwe RR nu voor een optimaal contact van het voorwiel met de weg - vooral bij het accelereren. Ze genereren aerodynamische downforce en dus extra belasting van de wielen. De voordelen zijn dat de motor minder geneigd is een wheelie te doen, dat je later kunt remmen en dat de stabiliteit in de bochten toeneemt.

Wat het design betreft, profiteert de nieuwe editie van de RR van een opnieuw ontworpen voorpartij inclusief winglets, een nieuwe, lichtere en sportiever ogende achterpartij en de drie nieuwe kleurstellingen Blackstorm metallic, Style Passion in Racingred non-metallic en het racegerichte Lightwhite non-metallic/BMW M.

De hoogtepunten van de nieuwe BMW S 1000 RR:

  • Verhoogd vermogen en koppel: 154 kW (210 pk) bij 13.750 tpm en 113 Nm bij 11.000 tpm.
  • Kortere secundaire overbrengingsverhouding voor meer tractie op het achterwiel.
  • Geavanceerd "Flex Frame" met meer flexibiliteit.
  • Chassisgeometrie met nieuwe waarden voor balhoofdhoek, offset, caster en wielbasis.
  • Standaard M Chassis Kit met verstelbaar scharnierpunt van de swingarm en verhoogde achterkant.
  • Dynamic Traction Control DTC met nieuwe Slide Control-functie voor driften tijdens accelereren met behulp van stuurhoeksensor.
  • ABS Pro met nieuwe Brake Slide Assist-functie met behulp van stuurhoeksensor voor het afremmen van drifts bij het naderen van bochten.
  • ABS Pro-instelling "Slick".
  • Geoptimaliseerde aerodynamica met nieuwe voorpartij, winglets, hoge voorruit en gedeelde onderste kroonplaat.
  • Standaard M lichtgewicht batterij.
  • USB-oplaadpoort in het achterste gedeelte.
  • Vernieuwde achterkant en kortere nummerplaathouder.
  • Geoptimaliseerde kabelboom voor het verwijderen van de nummerplaathouder.
  • Koppelings- en generatordeksel in zwart.
  • Eenvoudigere montage van het achterwiel door verliesvrije asbussen en afgeschuinde remblokken en remankerplaat.
  • M GPS Mouse Adapter als onderdeel van het BMW Motorrad originele accessoireprogramma.
  • Nieuwe GoPro-houder als onderdeel van het originele BMW Motorrad accessoireprogramma.



Terug naar overzicht