"We hebben een technisch meesterwerk bereikt bij de aerodynamische ontwikkeling van de M RR dankzij onze onwrikbare ambitie, totale passie en technische finesse. Dankzij ontelbare uren in de windtunnel en bij tests op de weg konden we de topsnelheid bij gelijkblijvend motorvermogen aanzienlijk verhogen en tegelijkertijd de downforce aanzienlijk vergroten, ook bij het nemen van bochten. Ons ontwikkelingswerk wordt beloond met racesucces." Christian Gonschor, Project Manager M 1000 RR
Gebouwd om te racen: De nieuwe M 1000 RR en M 1000 RR M Competition
Met de verdere ontwikkeling van de BMW M 1000 RR, kortweg M RR, zet BMW Motorrad een nieuwe mijlpaal op het gebied van gehomologeerde superbikes voor de racesport. De nieuwe M RR wordt aangedreven door de bekende watergekoelde 4-cilinder lijnmotor die is ontworpen voor racedoeleinden, met name het WK Superbike. Net als voorheen bedraagt het maximumvermogen 156 kW (212 pk) bij 14.500 t/min. Het chassis van de nieuwe M RR is eveneens gebaseerd op het aluminium brugframe als middelpunt, aangevuld met een upside-down voorvork en centrale veerpoot met Full Floater Pro kinematica. De nieuwe M 1000 RR wordt aangeboden in twee versies: Als M RR basisvariant in de basislak Lighwhite non-metallic en als M RR M Competition in de basislak Blackstorm metallic.
Sterk verhoogde topsnelheid met aanzienlijk meer downforce dankzij nieuwe kuip, nieuwe M Winglets, nieuwe voorwielkap met geïntegreerde M Brake Ducts en nieuwe M Aero Wheel Covers
Het toegenomen potentieel van de nieuwe M RR is vooral te danken aan de enorme vooruitgang op aerodynamisch gebied. Met name een nieuw ontworpen kuip van zichtbaar koolstofvezel met een hoger windscherm verhoogt de topsnelheid aanzienlijk in combinatie met een geoptimaliseerde luchtstroom rond de rijder. Voor het eerst wordt deze kuip ook geleverd met een bijzonder lichte en toch zeer stijve voorkuipsteun van koolstofvezel. De topsnelheid van de nieuwe M RR is ten opzichte van het vorige model gestegen van 306 naar 314 km/u. Bovendien profiteren de M RR-rijders van een merkbare fysieke verlichting.
In de loop van deze aerodynamische ontwikkeling werden ook de M Winglets volledig herzien. Ze genereren nu aanzienlijk meer aerodynamische downforce - zowel in een rechte rijpositie als in een bocht. De rijder krijgt nog meer vertrouwen in het voorwiel, zodat hij nog grotere hellingshoeken of hogere bochtensnelheden kan bereiken bij dezelfde hellingshoek en profiteert van een verminderde neiging tot wheelie. Tegelijkertijd profiteert de rijder van een sterk verhoogde topsnelheid.
Een ander centraal punt bij het optimaliseren van de gehele aerodynamica was het gebied van het voorwiel. Hier worden voor het eerst in de geschiedenis van BMW Motorrad remkoelluchtkanalen van zichtbaar koolstofvezel gebruikt - kortweg brake ducts genoemd. Ze zijn geïntegreerd in het nieuwe voorspatbord, dat is geoptimaliseerd voor een betere luchtstroom rond de vorkpoten en de remklauwen. De M Aero Wheel Covers, die eveneens gemaakt zijn van zichtbaar koolstofvezel, verlagen de luchtweerstand nog verder - vooral bij snelheden boven de 250 km/h. De M Aero Wheel Covers zijn voorbehouden aan de M RR M Competition.
M Carbon wielen met nieuw oppervlak en M Design Tapes. Gesmede wielen optioneel af fabriek leverbaar
In de nieuwe M RR vallen de M Carbon wielen op dankzij hun nieuwe blanke laklaag. Nieuwe tapes in M-design op de velgen onderstrepen het hoogwaardige technische karakter en de raceclaim van de nieuwe M RR. Als alternatief voor de M Carbon wielen kan de nieuwe M RR nu ook worden besteld met gesmede wielen af fabriek.
Vernieuwde achterkant, ergonomisch M Endurance-zadel, korte nummerplaathouder en gewijzigde kabelboom
Een nieuw ontworpen achterzijde zorgt ervoor dat de huidige M RR er nog lichter, sportiever en dynamischer uitziet. Ook de korte nummerplaathouder en het ergonomisch ontworpen M Endurance-zadel zijn nieuw. Dankzij een gewijzigde kabelboom met LWS-connector kan de nu kortere nummerplaathouder met lichtunits nog sneller en gemakkelijker worden gedemonteerd.
De hoogtepunten van de nieuwe BMW M RR en M RR M Competition
Gebouwd om te racen: De nieuwe M 1000 RR en M 1000 RR M Competition
Met de verdere ontwikkeling van de BMW M 1000 RR, kortweg M RR, zet BMW Motorrad een nieuwe mijlpaal op het gebied van gehomologeerde superbikes voor de racesport. De nieuwe M RR wordt aangedreven door de bekende watergekoelde 4-cilinder lijnmotor die is ontworpen voor racedoeleinden, met name het WK Superbike. Net als voorheen bedraagt het maximumvermogen 156 kW (212 pk) bij 14.500 t/min. Het chassis van de nieuwe M RR is eveneens gebaseerd op het aluminium brugframe als middelpunt, aangevuld met een upside-down voorvork en centrale veerpoot met Full Floater Pro kinematica. De nieuwe M 1000 RR wordt aangeboden in twee versies: Als M RR basisvariant in de basislak Lighwhite non-metallic en als M RR M Competition in de basislak Blackstorm metallic.
Sterk verhoogde topsnelheid met aanzienlijk meer downforce dankzij nieuwe kuip, nieuwe M Winglets, nieuwe voorwielkap met geïntegreerde M Brake Ducts en nieuwe M Aero Wheel Covers
Het toegenomen potentieel van de nieuwe M RR is vooral te danken aan de enorme vooruitgang op aerodynamisch gebied. Met name een nieuw ontworpen kuip van zichtbaar koolstofvezel met een hoger windscherm verhoogt de topsnelheid aanzienlijk in combinatie met een geoptimaliseerde luchtstroom rond de rijder. Voor het eerst wordt deze kuip ook geleverd met een bijzonder lichte en toch zeer stijve voorkuipsteun van koolstofvezel. De topsnelheid van de nieuwe M RR is ten opzichte van het vorige model gestegen van 306 naar 314 km/u. Bovendien profiteren de M RR-rijders van een merkbare fysieke verlichting.
In de loop van deze aerodynamische ontwikkeling werden ook de M Winglets volledig herzien. Ze genereren nu aanzienlijk meer aerodynamische downforce - zowel in een rechte rijpositie als in een bocht. De rijder krijgt nog meer vertrouwen in het voorwiel, zodat hij nog grotere hellingshoeken of hogere bochtensnelheden kan bereiken bij dezelfde hellingshoek en profiteert van een verminderde neiging tot wheelie. Tegelijkertijd profiteert de rijder van een sterk verhoogde topsnelheid.
Een ander centraal punt bij het optimaliseren van de gehele aerodynamica was het gebied van het voorwiel. Hier worden voor het eerst in de geschiedenis van BMW Motorrad remkoelluchtkanalen van zichtbaar koolstofvezel gebruikt - kortweg brake ducts genoemd. Ze zijn geïntegreerd in het nieuwe voorspatbord, dat is geoptimaliseerd voor een betere luchtstroom rond de vorkpoten en de remklauwen. De M Aero Wheel Covers, die eveneens gemaakt zijn van zichtbaar koolstofvezel, verlagen de luchtweerstand nog verder - vooral bij snelheden boven de 250 km/h. De M Aero Wheel Covers zijn voorbehouden aan de M RR M Competition.
M Carbon wielen met nieuw oppervlak en M Design Tapes. Gesmede wielen optioneel af fabriek leverbaar
In de nieuwe M RR vallen de M Carbon wielen op dankzij hun nieuwe blanke laklaag. Nieuwe tapes in M-design op de velgen onderstrepen het hoogwaardige technische karakter en de raceclaim van de nieuwe M RR. Als alternatief voor de M Carbon wielen kan de nieuwe M RR nu ook worden besteld met gesmede wielen af fabriek.
Vernieuwde achterkant, ergonomisch M Endurance-zadel, korte nummerplaathouder en gewijzigde kabelboom
Een nieuw ontworpen achterzijde zorgt ervoor dat de huidige M RR er nog lichter, sportiever en dynamischer uitziet. Ook de korte nummerplaathouder en het ergonomisch ontworpen M Endurance-zadel zijn nieuw. Dankzij een gewijzigde kabelboom met LWS-connector kan de nu kortere nummerplaathouder met lichtunits nog sneller en gemakkelijker worden gedemonteerd.
De hoogtepunten van de nieuwe BMW M RR en M RR M Competition
- M RR 4-cilinder ontwikkeld voor racedoeleinden
- Vermogen 156 kW (212 pk) bij 14.500 tpm. - Maximumkoppel 113 Nm bij 11.000 t/min
- 2-rings gesmede zuigers
- Volledig CNC-bewerkte inlaatpoorten en BMW ShiftCam-technologie om de kleptiming en -lift te variëren
- Titanium kleppen, geoptimaliseerde nokkenassen en smalle en lichte nokvolgers
- Zeer lichte, compacte basismotor met langere en 85 g lichtere Pankl titanium drijfstangen voor minder wrijving en gewicht in vergelijking met de S 1000 RR
- Anti-hopping koppeling zonder zelfboost geoptimaliseerd voor race starts
- Geoptimaliseerd inlaatsysteem met kortere inlaatkanalen in vergelijking met de S 1000 RR voor een optimale ladinguitwisseling bij hoge toerentallen
- Lichtgewicht uitlaatsysteem met titanium spruitstuk, voor- en achterdemper
- NIEUW: Drastisch geoptimaliseerde aerodynamica met meer downforce, ook bij leunhoeken, terwijl tegelijkertijd de topsnelheid wordt verhoogd van 306 naar 314 km/u
- NIEUW: nieuwe kuip van zichtbaar koolstofvezel met nieuwe kuipdrager vooraan van koolstofvezel en nieuwe zichtbare M Winglets van koolstofvezel
- NIEUW: nieuw zichtbaar koolstofvezel voorspatbord met geïntegreerde remkanalen
- NIEUW: M Aero-wieldoppen van zichtbaar koolstofvezel
- NIEUW: M Carbon wielen met nieuw oppervlak en M Design Tapes
- NIEUW: gesmede wielen optioneel af fabriek leverbaar
- NIEUW: nieuw ontworpen achterdeel
- NIEUW: Ergonomisch M Endurance zadel
- NIEUW: Korte kentekenplaathouder
- NIEUW: Gewijzigde kabelboom met LWS-stekker voor nog eenvoudiger verwijderen van de kentekenplaathouder met lichtunits
- Rijmodi "Rain", "Road", "Dynamic", "Race" en "Race Pro1-3" alsmede de nieuwste generatie Dynamic Traction Control DTC en DTC wheelie-functie met 6-assige sensorbox
- Twee instelbare gaskarakteristieken nu beschikbaar voor een optimale respons. "Engine Brake" met drievoudige instelbaarheid van het motorkoppel in de "Race Pro"-modus
- Shift Assistant Pro voor snel op- en terugschakelen zonder de koppeling te gebruiken. Het schakelschema kan gemakkelijk worden omgekeerd voor gebruik op het racecircuit
- Launch Control voor een perfecte racestart en Pit Lane Limiter om je in de pitlane precies aan de opgegeven snelheid te houden
- Hill Start Control Pro voor comfortabel starten op hellingen
- M Remmen: Maximale remprestaties op het circuit
- Instrumentenpaneel met groot, perfect afleesbaar 6,5-inch TFT-scherm, startanimatie met M-logo en OBD-interface voor M GPS-datalogger en M GPS Laptrigger
- Lichtgewicht M accu, USB-laadaansluiting achteraan, krachtige LED-lichtunits, elektronische cruisecontrol en verwarmde handgrepen
- M Competition-pakket met M GPS Laptrigger en activeringscode, M gefreesd onderdelenpakket, M Carbon-pakket, naturel geanodiseerde swingarm 220 g lichter dan de basisvariant of die van de S 1000 RR, DLC-gecoate M Endurance-ketting en duo-pakket inclusief bochelhoes
- Uitgebreid assortiment optionele accessoires en speciale uitrusting af fabriek