De nieuwe R 18 Roctane vervoegt de R 18, R 18 Classic, R 18 B en R 18 Transcontinental als vijfde lid van de R 18-familie. Hij blikt terug op de geschiedenis en traditie van BMW Motorrad en combineert hypergeavanceerde motortechnologie met het design en de charme van weleer.
Zowel technisch als visueel leunt de BMW R 18 aan bij bekende BMW-modellen zoals de BMW R 5 en legt hij opnieuw de nadruk op de essentie van het motorrijden: puristische technologie zonder franjes en de boxermotor als epicentrum van rijplezier. Zijn klassieke design en heldere, maar toch hedendaagse technologie versmelten tot een fascinerend totaalconcept. Die combinatie staat garant voor een unieke emotionele rijervaring en het model wordt gekenmerkt door een vakkundig gefaseerde designtaal met een achterkant in het zogenaamde ‘streamlining design’.
BMW’s krachtigste boxermotor aller tijden levert een pittig koppel en is uitgevoerd in een matzwarte metaalkleur met hoogglanzende zwarte afdekkingen, alsook een uitlaatsysteem en stervormige moeren in donker chroom.
Het hart van de nieuwe BMW R 18 Roctane is de bekende ‘big boxer’, een ‘flat twin’ met twee cilinders. De motor van de nieuwe R 18 Roctane, uitgevoerd in de matte metaalkleur Avus Black met hoogglanzende zwarte afdekkingen, onderscheidt zich niet alleen met zijn indrukwekkende look maar ook met zijn technische specificaties. Hij bouwt voort op de traditionele luchtgekoelde boxermotoren die al meer dan zeven decennia lang voor een opwindende rijervaring zorgen bij BMW Motorrad, dat in 1923 motorfietsen begon te produceren. De krachtigste tweecilinder-boxermotor ooit in het motorgamma heeft een cilinderinhoud van 1.802 cm³. en genereert een maximumvermogen van 67 kW (91 pk) bij 4.750 t/min. Tussen 2.000 en 4.000 t/min levert hij op elk moment meer dan 150 Nm koppel, evenals een aanzienlijke trekkracht en volle klank. De zwarte motor wordt perfect aangevuld met het donkerverchroomde uitlaatsysteem en de dito stervormige moeren.
Stalen buizenframe met dubbele lus en swingarm achteraan met ingesloten asaandrijving met ‘stijf frame’-design.
Een stalen buizenframe met dubbele lus vormt het hart van het chassis van de nieuwe R 18 Roctane. Zijn design bestendigt de aloude BMW Motorrad-traditie van dit frametype. De bijzonder hoge productiekwaliteit en het doorgedreven oog voor detail komen ook tot uiting in nauwelijks waarneembare details zoals de gelaste verbindingen tussen de stalen buizen en de gegoten of gesmede onderdelen. Net als bij de legendarische BMW R 5 omsluit de swingarm achteraan, die in een vergelijkbaar design is vervaardigd, de achterasaandrijving met boutverbindingen.
Telescopische vorken met vorkbuizen, vrijdragende veerpoot, lichtmetalen velgen (21” vooraan, 18” achteraan) en schijfremmen.
De ophangingselementen van de nieuwe BMW R 18 Roctane laten elektronische instelmogelijkheden bewust links liggen. In plaats daarvan zorgen de telescoopvorken en direct gekoppeld centrale veerpoot met veerwegafhankelijke demping en instelbare veervoorspanning voor een superieure wielgeleiding en een responsief ophangingscomfort. Net als bij de legendarische BMW R 5 zijn de vaste buizen van de telescoopvorken in vorkbussen gehuld. De vaste vorkbuizen hebben een diameter van 49 mm, terwijl de veerweg vooraan 120 mm en achteraan 90 mm bedraagt. De nieuwe BMW R 18 Roctane wordt vertraagd door een dubbele schijfrem vooraan en een enkele schijfrem achteraan, in combinatie met vaste remklauwen met vier zuigers. De lichtmetalen velgen geven de motor een stijlvolle look. 3,5 x 21" vooraan met bandenmaat 120/70 B 21 en 5,5 x 18" achteraan met bandenmaat 180/55 B 18.
Evenwichtige ergonomie met zitting in twee niveaus, voetplaten, schakelpaddle en hoog stuur.
De nieuwe BMW R 18 Roctane beschikt over voetsteunen in de ongedwongen, zogeheten ‘mid-mounted footpeg’-positie, die perfect aansluit bij de filosofie van BMW Motorrad. Deze klassieke positie achter de cilinders is niet alleen typisch voor BMW, maar verzekert ook een ontspannen en actieve rijhouding voor een optimale voertuigbeheersing. De R 18 Roctane is uitgerust met een zitting in twee niveaus, die naar achteren toe slank uitloopt, met riemen voor de achterpassagiers, en beschikt over voetplaten in combinatie met een schakelpaddle. Het hoge, zwart gecoate stuur zorgt voor een rechte en ontspannen rijhouding.
Koffers in de lakafwerking van de motor en voorruit verkrijgbaar als originele BMW Motorrad-accessoires. Drie aantrekkelijke lakafwerkingen.
De nieuwe R 18 Roctane is perfect uitgerust om ontspannen te cruisen en te toeren, dankzij koffers uitgevoerd in de kleur van de motor. De koffers bieden elk 27 liter bagageruimte. Voor langere ritten kan de nieuwe R 18 Roctane worden uitgerust met een voorruit met bijkomende koplampen en opgehangen richtingaanwijzers uit het gamma originele accessoires van BMW Motorrad.
De nieuwe R 18 Roctane is standaard uitgevoerd in zwarte lak. De matte metaalkleur Mineral Grey en de metaalkleur Manhattan zijn als optie verkrijgbaar.
Drie rijmodi, ASC en Engine Drag Control behoren tot de standaarduitrusting en garanderen een hoogstaand rijplezier en veiligheidsniveau. Achteruitrijhulp, Hillstart Control en verwarmbare handgrepen zijn als fabrieksoptie verkrijgbaar.
Om aan de individuele behoeften van klanten te voldoen, beschikt de nieuwe R 18 Roctane standaard over de drie rijmodi ‘Rain’, ‘Roll’ en ‘Rock’, een unicum in dit segment. Daarnaast omvat de standaarduitrusting ook ASC (Automatic Stability Control) om een hoog veiligheidsniveau te verzekeren. Bovendien is de nieuwe R 18 Roctane standaard uitgerust met een motorkoppelregeling. Behalve andere opties maakt ook de achteruitrijhulp het manoeuvreren veel comfortabeler, terwijl Hill Start Control het vertrekken op een helling vereenvoudigt. De verwarmbare handgrepen, die ook als fabrieksoptie verkrijgbaar zijn, houden de handen warm op koude dagen.
De nieuwe R 18 RS: de ‘big boxer’ met ‘stijf frame’-design, moderne technologie en authentieke materialen in ‘custom bagger’-stijl. Koplamp met geïntegreerd, klassiek ontworpen rond instrument.
De R 18 Roctane herinterpreteert de iconische stijl van weleer op vakkundige wijze in de ‘custom bagger’-stijl, met talloze details die het puristische design van klassiekers zoals de BMW R 5 weerspiegelen. Functionele en stijlbepalende elementen zoals het buizenframe met dubbele lus, de brandstoftank in druppelvorm, de open cardanasaandrijving of het lakwerk met dubbele lijn (fabrieksoptie) verwijzen terug naar de legendarische boxer uit 1936. De klassieke koetswerkonderdelen van de R 18 Roctane, zoals de brandstoftank, de wieldeksels voor- en achteraan of de koplampbehuizing, zijn eveneens van metaal gemaakt – zoals het een echte klassieker betaamt. De ophanging doet treffend denken aan de legendarische R 5. Samen met de tweezijdige swingarm en de vrijdragende veerpoot wordt de stijve framelay-out van de R 5 visueel perfect naar de moderne tijd vertaald.
Overal waar je kijkt, zie je liefdevol ontworpen technologie in elk detail. Dat geldt ook voor de koplamp met het geïntegreerde, klassieke ronde instrument. De legendarische BMW R 5 uit 1936 had diezelfde kenmerkende combinatie, net zoals nagenoeg alle BMW-motorfietsen vanaf dat moment tot het begin van de jaren zeventig. De nieuwe BMW R 18 Roctane doet die traditie herleven met hypergeavanceerde technologie en een eigentijds design. Het opschrift ‘BERLIN BUILT’ op de wijzerplaat verwijst naar de oorsprong van de motorfiets. De nieuwe R 18 Roctane wordt dan ook geproduceerd in de BMW Motorrad-fabriek te Berlijn-Spandau.
Conversievriendelijke architectuur voor eenvoudige aanpassingen en een optimale personalisering.
Net als alle andere leden van de R 18-familie biedt de nieuwe R 18 Roctane een erg conversievriendelijke architectuur, die reeds bij het basisontwerp van het R 18-gamma centraal stond. Bovendien zijn de zichtbare kleppendeksels (voor de cilinderkoppen) en de ‘chest cover’ (afdekking voor het motorhuis) zo ontworpen dat ze zich buiten de oliekamer bevinden, waardoor ze gemakkelijk te vervangen zijn.
De hoogtepunten van de nieuwe BMW R 18 Roctane:
Zowel technisch als visueel leunt de BMW R 18 aan bij bekende BMW-modellen zoals de BMW R 5 en legt hij opnieuw de nadruk op de essentie van het motorrijden: puristische technologie zonder franjes en de boxermotor als epicentrum van rijplezier. Zijn klassieke design en heldere, maar toch hedendaagse technologie versmelten tot een fascinerend totaalconcept. Die combinatie staat garant voor een unieke emotionele rijervaring en het model wordt gekenmerkt door een vakkundig gefaseerde designtaal met een achterkant in het zogenaamde ‘streamlining design’.
BMW’s krachtigste boxermotor aller tijden levert een pittig koppel en is uitgevoerd in een matzwarte metaalkleur met hoogglanzende zwarte afdekkingen, alsook een uitlaatsysteem en stervormige moeren in donker chroom.
Het hart van de nieuwe BMW R 18 Roctane is de bekende ‘big boxer’, een ‘flat twin’ met twee cilinders. De motor van de nieuwe R 18 Roctane, uitgevoerd in de matte metaalkleur Avus Black met hoogglanzende zwarte afdekkingen, onderscheidt zich niet alleen met zijn indrukwekkende look maar ook met zijn technische specificaties. Hij bouwt voort op de traditionele luchtgekoelde boxermotoren die al meer dan zeven decennia lang voor een opwindende rijervaring zorgen bij BMW Motorrad, dat in 1923 motorfietsen begon te produceren. De krachtigste tweecilinder-boxermotor ooit in het motorgamma heeft een cilinderinhoud van 1.802 cm³. en genereert een maximumvermogen van 67 kW (91 pk) bij 4.750 t/min. Tussen 2.000 en 4.000 t/min levert hij op elk moment meer dan 150 Nm koppel, evenals een aanzienlijke trekkracht en volle klank. De zwarte motor wordt perfect aangevuld met het donkerverchroomde uitlaatsysteem en de dito stervormige moeren.
Stalen buizenframe met dubbele lus en swingarm achteraan met ingesloten asaandrijving met ‘stijf frame’-design.
Een stalen buizenframe met dubbele lus vormt het hart van het chassis van de nieuwe R 18 Roctane. Zijn design bestendigt de aloude BMW Motorrad-traditie van dit frametype. De bijzonder hoge productiekwaliteit en het doorgedreven oog voor detail komen ook tot uiting in nauwelijks waarneembare details zoals de gelaste verbindingen tussen de stalen buizen en de gegoten of gesmede onderdelen. Net als bij de legendarische BMW R 5 omsluit de swingarm achteraan, die in een vergelijkbaar design is vervaardigd, de achterasaandrijving met boutverbindingen.
Telescopische vorken met vorkbuizen, vrijdragende veerpoot, lichtmetalen velgen (21” vooraan, 18” achteraan) en schijfremmen.
De ophangingselementen van de nieuwe BMW R 18 Roctane laten elektronische instelmogelijkheden bewust links liggen. In plaats daarvan zorgen de telescoopvorken en direct gekoppeld centrale veerpoot met veerwegafhankelijke demping en instelbare veervoorspanning voor een superieure wielgeleiding en een responsief ophangingscomfort. Net als bij de legendarische BMW R 5 zijn de vaste buizen van de telescoopvorken in vorkbussen gehuld. De vaste vorkbuizen hebben een diameter van 49 mm, terwijl de veerweg vooraan 120 mm en achteraan 90 mm bedraagt. De nieuwe BMW R 18 Roctane wordt vertraagd door een dubbele schijfrem vooraan en een enkele schijfrem achteraan, in combinatie met vaste remklauwen met vier zuigers. De lichtmetalen velgen geven de motor een stijlvolle look. 3,5 x 21" vooraan met bandenmaat 120/70 B 21 en 5,5 x 18" achteraan met bandenmaat 180/55 B 18.
Evenwichtige ergonomie met zitting in twee niveaus, voetplaten, schakelpaddle en hoog stuur.
De nieuwe BMW R 18 Roctane beschikt over voetsteunen in de ongedwongen, zogeheten ‘mid-mounted footpeg’-positie, die perfect aansluit bij de filosofie van BMW Motorrad. Deze klassieke positie achter de cilinders is niet alleen typisch voor BMW, maar verzekert ook een ontspannen en actieve rijhouding voor een optimale voertuigbeheersing. De R 18 Roctane is uitgerust met een zitting in twee niveaus, die naar achteren toe slank uitloopt, met riemen voor de achterpassagiers, en beschikt over voetplaten in combinatie met een schakelpaddle. Het hoge, zwart gecoate stuur zorgt voor een rechte en ontspannen rijhouding.
Koffers in de lakafwerking van de motor en voorruit verkrijgbaar als originele BMW Motorrad-accessoires. Drie aantrekkelijke lakafwerkingen.
De nieuwe R 18 Roctane is perfect uitgerust om ontspannen te cruisen en te toeren, dankzij koffers uitgevoerd in de kleur van de motor. De koffers bieden elk 27 liter bagageruimte. Voor langere ritten kan de nieuwe R 18 Roctane worden uitgerust met een voorruit met bijkomende koplampen en opgehangen richtingaanwijzers uit het gamma originele accessoires van BMW Motorrad.
De nieuwe R 18 Roctane is standaard uitgevoerd in zwarte lak. De matte metaalkleur Mineral Grey en de metaalkleur Manhattan zijn als optie verkrijgbaar.
Drie rijmodi, ASC en Engine Drag Control behoren tot de standaarduitrusting en garanderen een hoogstaand rijplezier en veiligheidsniveau. Achteruitrijhulp, Hillstart Control en verwarmbare handgrepen zijn als fabrieksoptie verkrijgbaar.
Om aan de individuele behoeften van klanten te voldoen, beschikt de nieuwe R 18 Roctane standaard over de drie rijmodi ‘Rain’, ‘Roll’ en ‘Rock’, een unicum in dit segment. Daarnaast omvat de standaarduitrusting ook ASC (Automatic Stability Control) om een hoog veiligheidsniveau te verzekeren. Bovendien is de nieuwe R 18 Roctane standaard uitgerust met een motorkoppelregeling. Behalve andere opties maakt ook de achteruitrijhulp het manoeuvreren veel comfortabeler, terwijl Hill Start Control het vertrekken op een helling vereenvoudigt. De verwarmbare handgrepen, die ook als fabrieksoptie verkrijgbaar zijn, houden de handen warm op koude dagen.
De nieuwe R 18 RS: de ‘big boxer’ met ‘stijf frame’-design, moderne technologie en authentieke materialen in ‘custom bagger’-stijl. Koplamp met geïntegreerd, klassiek ontworpen rond instrument.
De R 18 Roctane herinterpreteert de iconische stijl van weleer op vakkundige wijze in de ‘custom bagger’-stijl, met talloze details die het puristische design van klassiekers zoals de BMW R 5 weerspiegelen. Functionele en stijlbepalende elementen zoals het buizenframe met dubbele lus, de brandstoftank in druppelvorm, de open cardanasaandrijving of het lakwerk met dubbele lijn (fabrieksoptie) verwijzen terug naar de legendarische boxer uit 1936. De klassieke koetswerkonderdelen van de R 18 Roctane, zoals de brandstoftank, de wieldeksels voor- en achteraan of de koplampbehuizing, zijn eveneens van metaal gemaakt – zoals het een echte klassieker betaamt. De ophanging doet treffend denken aan de legendarische R 5. Samen met de tweezijdige swingarm en de vrijdragende veerpoot wordt de stijve framelay-out van de R 5 visueel perfect naar de moderne tijd vertaald.
Overal waar je kijkt, zie je liefdevol ontworpen technologie in elk detail. Dat geldt ook voor de koplamp met het geïntegreerde, klassieke ronde instrument. De legendarische BMW R 5 uit 1936 had diezelfde kenmerkende combinatie, net zoals nagenoeg alle BMW-motorfietsen vanaf dat moment tot het begin van de jaren zeventig. De nieuwe BMW R 18 Roctane doet die traditie herleven met hypergeavanceerde technologie en een eigentijds design. Het opschrift ‘BERLIN BUILT’ op de wijzerplaat verwijst naar de oorsprong van de motorfiets. De nieuwe R 18 Roctane wordt dan ook geproduceerd in de BMW Motorrad-fabriek te Berlijn-Spandau.
Conversievriendelijke architectuur voor eenvoudige aanpassingen en een optimale personalisering.
Net als alle andere leden van de R 18-familie biedt de nieuwe R 18 Roctane een erg conversievriendelijke architectuur, die reeds bij het basisontwerp van het R 18-gamma centraal stond. Bovendien zijn de zichtbare kleppendeksels (voor de cilinderkoppen) en de ‘chest cover’ (afdekking voor het motorhuis) zo ontworpen dat ze zich buiten de oliekamer bevinden, waardoor ze gemakkelijk te vervangen zijn.
De hoogtepunten van de nieuwe BMW R 18 Roctane:
- Iconische stijl dankzij het gebruik van moderne technologie en authentieke materialen.
- Grootste boxermotor ooit bij BMW met een inhoud van 1.802 cm³.
- Vermogen van 67 kW (91 pk) bij 4.750 t/min en maximumkoppel van 158 Nm bij 3.000 t/min.
- Op elk moment meer dan 150 Nm beschikbaar tussen 2.000 en 4.000 t/min.
- Open aandrijfas op basis van het klassieke rolmodel.
- Uitlaatsysteem en stervormige moeren in Dark Chrome.
- Speciaal vervaardigd stalen buizenframe met dubbele lus.
- Swingarm achteraan met ingesloten asaandrijving in ‘stijf frame’-look.
- Telescoopvorken met bussen en vrijdragende veerpoot met veerwegafhankelijke demping.
- Een evenwichtige ergonomie met hoog stuur voor een ontspannen rijgedrag en een optimale controle.
- Schijfremmen voor- en achteraan en gegoten lichtmetalen velgen van 21" vooraan en 18" achteraan.
- Zijdelingse afdekkingen met logo.
- Koplampbehuizing met geïntegreerd klassiek rond instrument.
- Geavanceerde led-verlichting met klassieke interpretatie.
- Adaptieve koplamp voor een nog betere verlichting in de bochten als fabrieksoptie verkrijgbaar.
- Keyless Ride voor handige activeringsfuncties op afstand (contact aan/uit).
- Manueel stuurslot (met sleutel): Vergrendeling aan de rechterkant van de stuurbuis:
- Koffers manueel vergrendeld (met sleutel).
- Standaard ASC, Engine Drag Control en drie rijmodi.
- Achteruitrijhulp om comfortabel te manoeuvreren en Hill Start Control om gemakkelijk te vertrekken op hellingen verkrijgbaar als fabrieksuitrusting.
- Verwarmde handgrepen, antidiefstalalarm, TPM en 35 kW-versie verkrijgbaar als fabriekopties.
- Uitgebreid gamma opties en originele accessoires van BMW Motorrad, plus de ontspannen Ride & Style-collectie.