Met de BMW R 12 S breidt BMW Motorrad zijn Heritage gamma uit met een passend eerbetoon aan de iconische R 90 S, die in 1973 met 67 pk en een topsnelheid van 200 km/u op het gebied van rijdynamiek een sportief uitroepteken zette achter BMW Motorrad.
Bovendien bracht de toenmalige hoofdontwerper Hans A. Muth de sportieve ambities vakkundig tot uitdrukking in de designtaal en stuurde hij de BMW R 90 S, als 's werelds eerste productiemotorfiets met een op aerodynamische aspecten ontworpen stuurkuip en een rood ingelegde “90” in het R 90 S embleem van de motor, met succes de race om de gunst van de kopers in.
De BMW R 12 S transporteert de geest van de R 90 S naar het heden.
Meer dan de Concept Ninety studie die BMW Motorrad in mei 2013 presenteerde, neemt de nieuwe BMW R 12 S de geest van de R 90 S over in zijn totaalconcept en in talrijke details en brengt die vakkundig over naar het heden. Hij is gebaseerd op de R 12 nineT, belichaamt een authentieke en sportieve retro motorfiets en maakt gebruik van verschillende ingrediënten die samen een vakkundig eerbetoon vormen aan de R 90 S.
“De bepalende designelementen van onze R 12 S zijn onder andere de op het stuur gemonteerde kuip met het getinte windscherm, het zadel met contrasterende stiksels en de Lavaoranje metallic lakafwerking als knipoog naar de legendarische R 90 S Daytona Orange uit 1975. Het design wordt perfect aangevuld door details zoals de roodgelakte 'S' op de zijpanelen, de rode dubbele lijn en de geborstelde en blankgelakte aluminium oppervlakken van de tank en de zitbult,” verklaart Alexander Buckan, Hoofd BMW Motorrad Design.
Royale standaarduitrusting met Option 719 Wheel Classic II, Billet packs Shadow en Shadow II, Headlight Pro, Shift Assistant Pro en nog veel meer
De aanspraak op een sportieve retro-fiets wordt onderstreept door de R 12 S met tal van standaard productkenmerken zoals de Option 719 Classic II velgen met draadspaken en glanzende, natuurlijk geanodiseerde aluminium velgen, evenals andere hoogwaardige componenten. Het stuur en de voorvork zijn in zwart uitgevoerd en de onderdelen van de Billet packs Shadow en Shadow II leggen bijzonder hoogwaardige technische accenten. Onderdelen van het Billet pack Shadow zijn de linker en rechter bobineafdekkingen, de olievuldop en de cilinderkopdeksels zijn afgewerkt in Avus zwart metallic mat. Het Billet pack Shadow II omvat het voetsteunsysteem inclusief voetrem- en schakelpedalen, de achterste voetsteunen, de handrem- en koppelingshendels, de expansiereservoirdeksels voor de voorrem en koppeling, evenals de spiegels aan het stuur.
Andere standaard voorzieningen zijn het Comfort-pakket, dat Hill Start Control, Shift Assistant Pro, verwarmde handvatten en Cruise Control omvat. Voor nog meer veiligheid tijdens nachtelijke ritten zorgt de adaptieve bochtverlichting Headlight Pro voor een betere verlichting van het wegdek in de bochten
Bovendien bracht de toenmalige hoofdontwerper Hans A. Muth de sportieve ambities vakkundig tot uitdrukking in de designtaal en stuurde hij de BMW R 90 S, als 's werelds eerste productiemotorfiets met een op aerodynamische aspecten ontworpen stuurkuip en een rood ingelegde “90” in het R 90 S embleem van de motor, met succes de race om de gunst van de kopers in.
Racesuccessen hielpen de BMW R 90 S aan zijn iconisch imago.
Het duurde niet lang voordat het imago van de R 90 S ook kon profiteren van racesuccessen. Bijvoorbeeld tijdens de Production TT op het Isle of Man, waar Hans-Otto Butenuth en Helmut Dähne in 1976 een klasseoverwinning vierden. In datzelfde jaar won Steve McLaughlin ook de prestigieuze 200 mijl van Daytona en werd zijn teamgenoot Reg Pridmore de eerste AMA Superbike-kampioen in de geschiedenis. Mede daarom is een R 90 S vandaag de dag, net als toen, een van de meest gewilde BMW motorfietsen.De BMW R 12 S transporteert de geest van de R 90 S naar het heden.
Meer dan de Concept Ninety studie die BMW Motorrad in mei 2013 presenteerde, neemt de nieuwe BMW R 12 S de geest van de R 90 S over in zijn totaalconcept en in talrijke details en brengt die vakkundig over naar het heden. Hij is gebaseerd op de R 12 nineT, belichaamt een authentieke en sportieve retro motorfiets en maakt gebruik van verschillende ingrediënten die samen een vakkundig eerbetoon vormen aan de R 90 S.“De bepalende designelementen van onze R 12 S zijn onder andere de op het stuur gemonteerde kuip met het getinte windscherm, het zadel met contrasterende stiksels en de Lavaoranje metallic lakafwerking als knipoog naar de legendarische R 90 S Daytona Orange uit 1975. Het design wordt perfect aangevuld door details zoals de roodgelakte 'S' op de zijpanelen, de rode dubbele lijn en de geborstelde en blankgelakte aluminium oppervlakken van de tank en de zitbult,” verklaart Alexander Buckan, Hoofd BMW Motorrad Design.
Royale standaarduitrusting met Option 719 Wheel Classic II, Billet packs Shadow en Shadow II, Headlight Pro, Shift Assistant Pro en nog veel meer
De aanspraak op een sportieve retro-fiets wordt onderstreept door de R 12 S met tal van standaard productkenmerken zoals de Option 719 Classic II velgen met draadspaken en glanzende, natuurlijk geanodiseerde aluminium velgen, evenals andere hoogwaardige componenten. Het stuur en de voorvork zijn in zwart uitgevoerd en de onderdelen van de Billet packs Shadow en Shadow II leggen bijzonder hoogwaardige technische accenten. Onderdelen van het Billet pack Shadow zijn de linker en rechter bobineafdekkingen, de olievuldop en de cilinderkopdeksels zijn afgewerkt in Avus zwart metallic mat. Het Billet pack Shadow II omvat het voetsteunsysteem inclusief voetrem- en schakelpedalen, de achterste voetsteunen, de handrem- en koppelingshendels, de expansiereservoirdeksels voor de voorrem en koppeling, evenals de spiegels aan het stuur.Andere standaard voorzieningen zijn het Comfort-pakket, dat Hill Start Control, Shift Assistant Pro, verwarmde handvatten en Cruise Control omvat. Voor nog meer veiligheid tijdens nachtelijke ritten zorgt de adaptieve bochtverlichting Headlight Pro voor een betere verlichting van het wegdek in de bochten