De nieuwe BMW R 12 G/S.

De nieuwe BMW R 12 G/S.

Een klassieker voor puur rijplezier, zowel op de weg als off-road. Authentiek design geïnspireerd op legendarische

"Met de nieuwe BMW R 12 G/S biedt BMW Motorrad een klassieke enduro voor puristisch offroadplezier. De van de legendarische R 80 G/S geleende afkorting staat voor ‘Gelände / Straße’ (Off-road / Straat) en geeft aan dat het nieuwe lid van de BMW R 12 familie beide gelijkwaardig beheerst. We weten dat talloze fans reikhalzend hebben uitgekeken naar deze motor."
Markus Lederer, Hoofd Boxer Series.

De nieuwe BMW R 12 G/S: Klassiek enduro-design geïnspireerd op de legendarische
BMW R 80 G/S. Ideale ergonomie voor ambitieus offroad rijden.
BMW Motorrad en off-road sport. Dit motorsportsuccesverhaal loopt als een rode draad door de geschiedenis van het bedrijf. De boxermotor met hoog koppel in combinatie met de cardanaandrijving heeft zijn winnend vermogen en duurzaamheid in ontelbare wedstrijden bewezen.

Het duurde echter tot 1980 voordat BMW Motorrad het concept van een enduro met boxermotor in serieproductie nam. De BMW R 80 G/S was geboren. Een offroadmotor in serieproductie zoals nog nooit eerder gezien. Gezegend met offroad-expertise, toervermogen en dynamische kwaliteiten op de weg in gelijke mate. Kortom: de afkorting G/S (“Gelände / Straße” wat offroad/straat betekent) vatte de allround kwaliteiten van de nieuwe motorfiets perfect samen.

De nieuwe BMW R 12 G/S weet de geest van de offroad enduro met boxermotor in de stijl van de R 80 G/S qua design vakkundig vast te houden en perfect over te brengen naar de hedendaagse tijd met moderne technologie. Met lange veerwegen, kruisspaakwielen en een kleine, compacte cockpitkuip.

Drie verschillende zadelopties, stevige enduro-voetsteunen en stuurverhogers voor toegewijde offroad-avonturiers.
De nieuwe BMW R 12 G/S wordt standaard geleverd met een vlak solo-zadel (standaard zithoogte met 17“ achterwiel: 860 mm / zithoogte in het Enduro Package Pro met 18” achterwiel: 875 mm). Vlak en recht, ideaal voor enduro rijden - zelfs in staande positie. Het optionele Pillion Package bevat een zadel voor twee personen (standaard zithoogte met 17“ achterwiel: 860 mm / zithoogte in het Enduro Package Pro met 18” achterwiel: 875 mm). De zithoogte van de rijder wordt met 20 mm verhoogd met de optie Rallye Seat (standaard zithoogte met 17" achterwiel:) 880 mm / zithoogte in het Enduro Package Pro met 18" achterwiel: 895 mm). De nieuwe R 12 G/S wordt standaard geleverd met twee praktische stalen ogen op het achterframe, die kunnen worden gebruikt als bevestigingspunten.

De basisversie van de nieuwe BMW R 12 G/S is uitgerust met een voetsteunsysteem dat in de eerste plaats ontworpen is voor gebruik op de weg, maar dankzij het gekartelde profiel ook geschikt is voor offroadgebruik. Als onderdeel van het “Enduro Package Pro” is de R 12 G/S uitgerust met een enduro-voetsteunsysteem dat dankzij het vergrote contactoppervlak van het voetsteunlichaam in combinatie met drie rijen spikes optimale grip biedt voor enduro-rijden.

Het butted aluminium tubulaire stuur maakt verdere ergonomische aanpassing mogelijk. Het optionele Enduropakket omvat een 20 mm riser.

Een krachtige boxermotor met een superieur vermogen en koppel en een single-flow uitlaatsysteem.
Sinds de lancering van de eerste BMW motorfiets - de R 32 - in 1923, zijn de boxermotoren van BMW Motorrad synoniem voor een onmiskenbaar, origineel en authentiek design, een volle koppelcurve en een uniek geluidskarakter. Hetzelfde geldt voor de nieuwe BMW R 12 G/S. De lucht/oliegekoelde boxermotor met 101 mm boring, 73 mm slag en een cilinderinhoud van 1.170 cc uit talrijke BMW motorfietsmodellen levert 80 kW (109 pk) bij 7.000 t/min en een maximumkoppel van 115 Nm bij 6.500 t/min. Het linkse uitlaatsysteem met hoog gemonteerde achterdemper voldoet aan de eisen van een klassieke enduro.

Standaard rijmodi “Rain”, “Road” en ‘Enduro’ en de extra rijmodus “Enduro Pro” als onderdeel van het Enduro Package Pro. Standaard Dynamic Traction Control (DTC) en motorweerstandsregeling (MSR).
De nieuwe BMW R 12 G/S beschikt standaard al over de rijmodi “Rain”, ‘Road’ en “Enduro”. De nieuwe R 12 G/S wordt ook standaard geleverd met Dynamic Traction Control (DTC), dat zorgt voor optimale rijveiligheid bij het accelereren. Voor offroadgebruik kan DTC op de nieuwe BMW R 12 G/S volledig worden uitgeschakeld. Bovendien is de 12 G/S standaard uitgerust met motorweerstandsregeling (MSR).

Optioneel af fabriek verkrijgbare Shift Assistant Pro voor op- en terugschakelen zonder bediening van de koppeling voor meer dynamiek, comfort en acceleratie met nauwelijks onderbreking van de trekkracht.
De Shift Assistant Pro, als optionele uitrusting af fabriek leverbaar voor de nieuwe
BMW R 12 G/S, maakt schakelen zonder te koppelen mogelijk in bijna alle belastings- en snelheidsbereiken. Het biedt meer dynamiek en comfort in vergelijking met handmatig schakelen, met extreem korte schakeltijden die acceleratie mogelijk maken met een minimale onderbreking van de trekkracht.

Het spaceframe van stalen buizen uit één stuk met vastgeschroefd achterframe vormt de ideale basis voor een enduro. Geoptimaliseerd balhoofdgedeelte voor perfecte off-road ergonomie en een brede stuurhoek.
Het spaceframe van stalen buizen dat uit één stuk bestaat en deel uitmaakt van de R 12 familie, vormt het hart van de nieuwe BMW R 12 G/S. Het achterframe, ook vervaardigd van stalen buizen, is met bouten aan het hoofdframe bevestigd. Het balhoofd is iets hoger en verder naar voren geplaatst op de nieuwe BMW R 12 G/S.

Standaard groot 21-inch voorwiel voor optimale off-road prestaties. Optioneel Enduro Package Pro met 18 inch in plaats van 17 inch achterwiel voor maximale offroadprestaties.
De nieuwe BMW R 12 G/S met zijn kruisspaakwielen is een volwaardige enduro. Daarom is hij uitgerust met een 21-inch wiel aan de voorkant. Achter is standaard een 17-inch wiel gemonteerd. Een 18-inch achterwiel is verkrijgbaar als onderdeel van het Enduro Package Pro voor nog meer off-road capaciteiten.

Volledig instelbare upside-down telescoopvork aan de voorkant en Paralever achterbrug met schuine, eveneens volledig instelbare achterschokdemper gecombineerd met een lange veerweg voor superieure off-road capaciteiten.
Naast een stijf en stabiel hoofdframe als basis is een lange veerweg essentieel voor ambitieus off-road rijden. Op de nieuwe R 12 G/S wordt het voorwiel geleid door een volledig verstelbare upside-down telescoopvork met een diameter van 45 mm en een royale veerweg van 210 mm.

Net als bij de andere modellen in de BMW R 12 familie wordt het achterwiel geleid door een Paralever swingarm. De vering en demping worden verzorgd door een schuine veerpoot met een veerweg van 200 mm, met slagafhankelijke demping en volledige instelbaarheid.

Krachtig remsysteem in combinatie met BMW Motorrad ABS Pro voor veilig remmen, zelfs in bochten.
Het voorwiel van de nieuwe R 12 G/S is voorzien van een dubbele schijfrem met twee axiaal vastgeschroefde, zwevende 2-zuigerremklauwen en een schijfdiameter van 310 mm. Het achterwiel is voorzien van een enkele schijfrem met een zwevende remklauw met 2 zuigers en een diameter van 265 mm.

De nieuwe R 12 G/S is standaard al uitgerust met BMW Motorrad ABS Pro (part-integral). ABS Pro biedt ook meer veiligheid bij het remmen in bochten door ABS-ondersteund remmen mogelijk te maken bij het overhellen in bochten.

Klassiek vormgegeven, centraal geplaatst rond instrument en 12 V stopcontact.
De nieuwe BMW R 12 G/S is standaard uitgerust met een centraal geplaatst rond instrumentenpaneel en een 12V-stopcontact voor de boordnetvoeding aan de rechterkant van de cockpit.

Krachtige LED lichtunits als standaarduitrusting en Headlight Pro als optionele uitrusting af fabriek.
De nieuwe BMW R 12 G/S heeft standaard een compacte ronde LED koplamp met een diameter van 14,6 cm en een iconische lichtsignatuur in de vorm van een ”X". Ook de richtingaanwijzers en controlelampen van de nieuwe R 12 G/S maken gebruik van LED technologie.

De adaptieve koplamp, die deel uitmaakt van de optionele Headlight Pro-uitrusting, biedt nog meer veiligheid bij het rijden in het donker.



Drie aantrekkelijke kleuren voor de nieuwe BMW R 12 G/S.
  • BMW R 12 G/S basisversie.
Night Black matte lak voor voorwielafdekking / kuip / brandstoftank / airboxafdekking / achterkant.
Zadel: zwart.
Decals: Airbox afdekking.

  • BMW R 12 G/S optionele kleur.
Lichtwitte lak voor afdekking voorwiel / kuip / brandstoftank / airboxafdekking / achterkant.
Zadel: rood.
Decals: Voorvorkbeschermers / brandstoftank / kuip / airboxafdekking.

  • BMW R 12 G/S Option 719 Aragonit.
Sandrover matte lak / Racing red matte lak / Mineraalgrijs metallic mat voor brandstoftank / voorwielafdekking / kuip / airboxafdekking / achterkant.
Zadel: Zwart / Sandrover / Rood.
Decals: Voorvorkbeschermers / brandstoftank / kuip.

Hoogtepunten van de nieuwe BMW R 12 G/S:

  • Klassiek, puristisch enduro-design.
  • Originele lucht/oliegekoelde tweecilinder boxermotor met 80 kW (109 pk) bij 7.000 tpm en 115 Nm bij 6.500 tpm.
  • Single-flow uitlaatsysteem links met hoog gemonteerde achterdemper en conische uitlaatpijp.
  • Buisvormig spaceframe uit één stuk met verhoogd en naar voren geplaatst balhoofdgedeelte. Opgeschroefd achterframe.
  • Volledig verstelbare upside-down telescoopvork voor en Paralever swingarm met schuine, eveneens volledig verstelbare achterschokdemper met vernieuwde rijafhankelijke demping.
  • Standaard 21-inch voorwiel en 17-inch achterwiel. 18-inch achterwiel als onderdeel van de optionele uitrusting “Enduro Package Pro”.
  • Axiaal gemonteerde zwevende 2-zuiger remklauwen, stalen flex-remleidingen en 310 mm remschijven.
  • BMW Motorrad ABS Pro voor veilig remmen, zelfs bij het overhellen in bochten.
  • Standaard rijmodi “Rain”, ‘Road’ en “Enduro”. Extra rijmodus “Enduro Pro” optioneel verkrijgbaar.
  • DTC (Dynamic Traction Control) en motorweerstandsregeling (MSR) standaard.
  • Klassiek rond instrumentenpaneel en 12V-aansluiting. Digitaal display verkrijgbaar als optie af fabriek.
  • Krachtige LED-lichtunits als standaarduitrusting en adaptieve “Headlight Pro” als optionele uitrusting.
  • Keyless Ride voor het eenvoudig activeren van de vergrendelingsfuncties via de radio standaard inbegrepen.
  • Drie aantrekkelijke kleuren voor een stijlvolle look.
  • Een op maat gemaakte reeks optionele uitrustingen af fabriek verkrijgbaar via het gamma originele BMW Motorrad accessoires van topkwaliteit.

Terug naar overzicht