“Met de nieuwe BMW R 1300 RT hebben we het touring icoon van BMW Motorrrad naar een geheel nieuw niveau getild. Hij is lichter in design, toegankelijker en dynamischer dan ooit tevoren. Daarnaast biedt hij met een compleet nieuwe motor, chassis en aerodynamica een rijervaring die voldoet aan de hoogste eisen in dit segment op het gebied van dynamiek, comfort en rijeigenschappen".
Harald Spagl, Projectmanager BMW R 1300 RT
De nieuwe BMW R 1300 RT: Breder gamma van comfortabele tourer tot dynamische country road motorfiets. Dynamische designtaal met geoptimaliseerde wind- en weerbescherming.
De nieuwe BMW R 1300 RT treedt in de voetsporen van zijn zeer succesvolle voorganger. Hij bouwt voort op de bewezen kwaliteiten van de BMW RT, zoals toercapaciteiten en rijcomfort - alleen, met z'n tweeën of met veel bagage.
Tegelijkertijd heeft de nieuwe R 1300 RT zijn gebruiksprofiel verbreed door zijn dynamische systemen nog prominenter aanwezig te laten zijn. Sportieve optionele uitrusting zoals de sportrem, de verbeterde Shift Assistant Pro en de nieuw ontwikkelde DCA elektronische vering maken een nog actievere en dynamischere rijstijl mogelijk. De reeks opties wordt aangevuld met de Automated Shift Assistant ASA, waarmee zowel in een sportieve en dynamische handgeschakelde modus kan worden gereden als in een comfortabele automatische modus. Dit alles, in combinatie met een dynamischer en visueel lichter design, belooft het succesverhaal van de BMW RT verder te zetten.
Het wind- en weerbeschermingsconcept van de nieuwe R 1300 RT omvat verstelbare zijpanelen die homogeen in het ontwerp zijn geïntegreerd. Hierdoor is het mogelijk om de rijder te allen tijde te voorzien van een voldoende toevoer van frisse lucht, zelfs in uitdagende omstandigheden zoals stadsverkeer of hoge buitentemperaturen op landwegen, en om een zeer effectieve bescherming te bieden aan weer en wind bij lage temperaturen tijdens het rijden op de autosnelweg of autoweg.
Naast de basisuitvoering in Alpine White 3 uni kleur is de nieuwe BMW R 1300 RT leverbaar in de Triple Black modelvariant in Blackstorm metallic, de nadrukkelijk dynamische Impulse uitvoering in Racing Blue metallic en de bijzonder elegante uitvoering Option 719 Camargue in Blue Ridge Mountain metallic.
Perfecte ergonomie en uitrusting voor comfortabel en dynamisch reizen en toeren.
Het design, de motor en het chassis van de BMW R 1300 RT zijn niet de enige aspecten van het BMW touring icoon die de ambitie van het BMW Motorrad ontwikkelingsteam weerspiegelen om de inzetbaarheid van de nieuwe BMW R 1300 RT uit te breiden en deze nog dynamischer te maken. Er werd ook groot belang gehecht aan de ergonomie, met een focus op het creëren van een actievere rijpositie.
De ergonomische driehoek gevormd door stuur, voetsteunen en zadel van de nieuwe R 1300 RT is ontworpen om de rijder merkbaar verder naar voren te plaatsen. Dit resulteert in een verbeterde feedback vanuit het voorste gedeelte en daardoor een nog grotere beheersbaarheid tijdens dynamisch rijgedrag. Tegelijkertijd maakt de actievere zitpositie het nog steeds mogelijk om ontspannen te toeren en te cruisen, zelfs met een passagier. De hoogte en de hoek van het bestuurderszadel kunnen worden aangepast om de rijpositie nauwkeurig af te stellen. Het comfort voor de passagier is ook aanzienlijk verbeterd. De nieuwe koffers bieden nu meer ruimte voor de onderbenen van de passagier zonder dat dit ten koste gaat van het koffervolume. Het passagierszadel is ook verlengd. Er is nu meer ruimte om af en toe van zitpositie te veranderen tijdens langere tochten.

Keuze uit verschillende zithoogtes voor optimaal rijcomfort en een nieuw bagagesysteem met elektrische koffers en topkoffer. Bijkomend koffersysteem met variabel volume voor optimale aanpasbaarheid.
Zoals gewoonlijk hebben de ingenieurs van BMW Motorrad bijzondere aandacht besteed aan een gemakkelijke opstap en een lage zithoogte. Daarom werd bij de ontwikkeling van de nieuwe R 1300 RT bijzondere aandacht besteed aan het bereiken van een zithoogte van slechts 780 mm. De binnenbeencurve is ook aanzienlijk kleiner dan bij het vorige model. Naast de standaardzitting zijn er ook andere zittingen als optie af fabriek leverbaar.
De nieuwe BMW R 1300 RT is standaard uitgerust met koffers (27 liter per stuk) voor toer- en vakantiereizen. Verdere highlights van de nieuwe R 1300 RT zijn de Vario koffers, voor het eerst af fabriek leverbaar als optionele uitrusting voor een BMW RT. Met het variabele bagagesysteem kan het volume worden aangepast van 27 tot 33 liter, afhankelijk van de breedte van de motorfiets. Beide koffers zijn geëlektrificeerd en kunnen worden ontgrendeld met de centrale vergrendeling. Ze zijn ook allebei voorzien van binnenverlichting en de linkerkoffer heeft een USB-C oplaadpoort. De twee topkoffers met een inhoud van respectievelijk 39 en 54 liter bieden extra opbergruimte. De grote bagageruimte van 54 liter is ook elektrisch. Bijzonder is de verwarmde rugleuning voor de passagier.
Robuuste boxermotor met topcijfers voor vermogen en koppel in combinatie met geoptimaliseerde souplesse en efficiëntie.
De boxermotor in de nieuwe BMW R 1300 RT heeft een cilinderinhoud van exact 1.300 cc, terwijl de verhouding tussen boring en slag 106,5 tot 73 mm bedraagt (voorganger: 102,5 tot 76 mm). Deze grotere cilinderinhoud is het resultaat van een vergrote cilinderboring en een nieuwe krukas met kleinere slag. Hij heeft een vermogen van 107 kW (145 pk) (voorganger: 100 kW (136 pk), nog steeds bij 7.750 tpm, en ontwikkelt een maximumkoppel van 149 Nm bij 6.000 tpm (voorganger: 143 Nm bij 6.250 tpm), waarmee hij verreweg de krachtigste in serie geproduceerde BMW boxermotor tot nu toe is. Het maximale toerental is 9.000 tpm.
Drie rijmodi zijn standaard inbegrepen, zodat de motor zich optimaal kan aanpassen aan alle wegomstandigheden. Riding Modes Pro met de aanvullende modi “Dynamic” en “Dynamic Pro”, samen met rijmodusvoorselectie als optionele uitrusting af fabriek. Standaard motorweerstandsregeling (MSR).
In standaarduitvoering heeft de nieuwe R 1300 RT drie rijmodi voor aanpassing aan de individuele voorkeuren van de rijder. Met de rijmodi “Rain” en “Road” kunnen de rijeigenschappen aan de meeste wegomstandigheden worden aangepast. De “Eco” rijmodus maakt het ook mogelijk om de innovatieve BMW ShiftCam technologie vooral zo te gebruiken dat de maximale actieradius kan worden bereikt met één tank brandstof. Optioneel kan de nieuwe R 1300 RT ook worden uitgerust met “Riding Modes Pro” af fabriek: dit omvat onder andere de extra rijmodi “Dynamic” en “Dynamic Pro”. Met de rijmodusvoorkeuze kan de rijder met de rijmodusknop een individuele selectie maken. Op die manier kan een gewenst en eenvoudig te beheren aantal rijmodi worden geconfigureerd en geselecteerd tijdens het rijden.
Zelfs in standaarduitvoering is koppelregeling voor de motor (MSR) aan boord. Deze kan worden gebruikt om op een veilige manier instabiele rijomstandigheden te voorkomen die kunnen optreden tijdens het uitrollen of terugschakelen als gevolg van overmatige remslip bij het achterwiel. In deze gevallen opent de motorweerstandsregeling de gaskleppen onmiddellijk zodanig dat het weerstandskoppel wordt gecompenseerd en de motorfiets stabiliseert.

Automated Shift Assistant (ASA) met volledig geautomatiseerde koppelingsbediening en handmatig of automatisch schakelen voor een verbeterde motorervaring als optionele uitrusting.
Met de Automated Shift Assistant (ASA) biedt BMW Motorrad een innovatieve technische oplossing om motorrijden gemakkelijker en comfortabeler te maken. Trouw aan het motto “Simplify your Ride” zorgt de automatische bediening van de koppeling en het schakelen ervoor dat de rijbeleving nog meer centraal komt te staan - zonder dat dit ten koste gaat van de dynamiek van het schakelproces.
Volledig nieuw ontwikkeld chassis met plaatstalen hoofdframe en aluminium achterframe.
Het chassis van de nieuwe BMW R 1300 RT is volledig opnieuw ontworpen. Het middelpunt is het nieuwe plaatstalen hoofdframe, dat naast een aanzienlijke optimalisatie van de inbouwruimte voor een nog compactere verpakking ook een hogere stijfheid biedt dan het voorgaande model. Tijdens het herontwerp werd ook het achterframe volledig opnieuw ontworpen. In plaats van de vorige stalen buisconstructie heeft de nieuwe R 1300 RT nu een achterframe van aluminium buizen.
In combinatie met een aandrijving die nu veel compacter is, zorgde het nieuwe ontwerp van het chassis voor een aanzienlijke concentratie van massa in de richting van het totale zwaartepunt, wat tot uitdrukking komt in merkbare voordelen bij het rijgedrag. Tegelijkertijd is de nieuwe R 1300 RT nog nauwkeuriger en stabieler bij het remmen, vergt merkbaar minder inspanning om te rijden en biedt een nog bevredigender nauwkeurige respons van de ophangingselementen.
Het beste van twee werelden: EVO Telelever voorwielgeleider met flexelement en nieuwe EVO Paralever achterwielgeleider voor nog meer stuurprecisie en rijstabiliteit. Nieuwe wielen meer dan 1,4 kg lichter.
De voorwielgeleider in de nieuwe R 1300 RT volgt het Telelever principe dat BMW Motorrad 30 jaar geleden introduceerde - maar in een innovatieve, nieuw ontworpen vorm die het beste van twee werelden combineert.
Met de Evo Telelever combineert BMW Motorrad nu de sterke punten van de twee eerder gebruikte Telelever varianten in de nieuwe BMW R 1300 RT. Vastgeklemd aan de vorkbuizen - zoals voorheen in het sportieve design - bevat de bovenste vorkconstructie (zoals in de GS) een stuurontkoppelingssysteem dat nadelige kantelbewegingen voorkomt en alleen stuurkrachten doorgeeft.
De achterwielgeleider van de nieuwe R 1300 RT is ook opnieuw ontworpen. Het kenmerk van de Evo Paralever is een aanzienlijk stijvere verbinding via de ophanging in het frame en een doorlopende quick-release swingarm as.
De nieuwe R 1300 RT heeft nieuwe 17-inch gegoten aluminium wielen met holle spaken. Alles bij elkaar wegen ze meer dan 1,4 kg minder dan de bestaande wielen.
De nieuwe elektronische vering Dynamic Chassis Adaption (DCA) met twee door de rijder te selecteren rijposities voor maximale spreiding tussen rijcomfort en dynamisch rijgedrag en met dynamische afstelling van demping, veerconstante en lastvereffening als optionele uitrusting af fabriek.
Zelfs het standaard elektronische Dynamic ESA-chassis biedt een hoge mate van rijveiligheid en rijplezier op een grote verscheidenheid aan wegdekken, dankzij de dynamische aanpassing van de demping en de lastafhankelijke aanpassing van de veervoorspanning achter.
De elektronische Dynamic Chassis Adaption (DCA) gaat nu nog een stap verder en biedt naast de bekende Dynamic Suspension Adjustment (DSA) opties - zoals dynamische aanpassing van demping, veerconstante en lastvereffening - twee door de rijder te selecteren rijposities via de rijmodi voor maximale spreiding tussen rijcomfort en dynamisch rijgedrag. Dit zorgt voor een nog spannendere rijervaring onder alle omstandigheden.
DCA is ontwikkeld met evenveel nadruk op dynamische prestaties als op comfort. Het nieuwe semi-actieve chassis biedt twee verschillende rijposities. De ene rijpositie heeft een vlakke balhoofdhoek en daardoor een chassisgeometrie die is ontworpen voor maximale rijstabiliteit en souplesse. De tweede rijpositie heeft een stevigere demping, een hogere veerconstante en een hogere rijhoogte. Door de achterkant meer te verhogen dan de voorkant ontstaat een steilere balhoofdhoek en een kleinere casterhoek, waardoor de motorfiets gemakkelijker te besturen en te hanteren is. DCA maakt deze twee verschillende chassisgeometrieën mogelijk en combineert ze met de rijmodi.
Een krachtig remsysteem in combinatie met Integral ABS Pro is standaard. Sportremsysteem als optie verkrijgbaar.
De R 1300 RT wordt standaard geleverd met een dubbele schijfrem met twee radiaal gemonteerde vaste remklauwen met vier zuigers aan de voorzijde en een enkele schijfrem met een zwevende remklauw met twee zuigers aan de achterzijde in combinatie met BMW Motorrad Integral ABS Pro. De nieuwe BMW R 1300 RT kan worden uitgerust met het sportremsysteem als optionele uitrusting. Naast een sportievere look met titaniumkleurige remklauwen, biedt het een lichte toename van de remprestaties.

Rondom zijn nieuwe full-LED-koplampen en ultramoderne LED-lichtunits te vinden. Koplamp Pro met adaptieve koplamp- en steekcompensatie en adaptieve lichtmodi met intelligente aanpassing van de afstelling en intensiteit van het dimlicht aan verschillende rijsituaties zijn als optie verkrijgbaar.
BMW Motorrad geldt al tientallen jaren als voorloper op het gebied van veiligheid bij het motorrijden. Daarom is de nieuwe R 1300 RT standaard uitgerust met state-of-the-art LED-lichtunits rondom. De nieuwe volledige LED-koplamp die de weg verlicht met een ongeëvenaarde helderheid en duidelijkheid, onderstreept de prestigieuze eigenschappen van de nieuwe R 1300 RT. De lichtunit bestaat uit een LED module met meerdere LED's voor dimlicht en grootlicht. Het dagrijlicht- of positielichtpictogram, dat naast de koplamp is geplaatst, zorgt voor een opvallende look.
Headlight Pro gaat nog een stap verder en is verkrijgbaar als optie. Naast de adaptieve verlichting beschikt de koplamp van de nieuwe R 1300 RT ook over pitch compensatie - bijvoorbeeld bij het optrekken en afremmen en voor het nivelleren van de rijpositie in DCA. Koplamp Pro is voorzien van een servomotor die automatisch en actief de positie van de afbakeningslijn aanpast om de verticale helling binnen het optimale bereik te houden wanneer de belading of de beladingstoestand verandert.
Koplamp Pro kan verder worden uitgebreid met de optionele “Adaptieve Licht Modes”, die verlichtingstechnologie bieden die de richting en intensiteit van het dimlicht op intelligente wijze aanpast aan verschillende rijsituaties. De adaptieve verlichtingsmodi bieden optimale verlichtingsomstandigheden voor nachtelijke ritten met snelheidsafhankelijke wegverlichting. De verlichting wordt in verschillende fasen aangestuurd: bij lage, middelmatige en hoge snelheden. De intelligente aanpassing aan snelheid en rijomstandigheden verhoogt de veiligheid en begeleidt de bestuurder.
Riding Assistant met Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning (SWW) en Rear End Collision Warning (RECW) voor comfortabel en veilig motorrijden als optie verkrijgbaar.
De nieuwe R 1300 RT is standaard al uitgerust met Dynamic Cruise Control (DCC) met remfunctie. De Riding Assistant biedt als optie af fabriek nog veel meer functies. Het bestaat uit Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning (SWW) en Rear End Collision Warning (RECW).
10,25-inch TFT-kleurenscherm met kaartnavigatie, een breed scala aan functies en de nieuwe Connectivity Hub voor het bedienen van accessoires, evenals een actief geventileerd oplaadcompartiment voor smartphones met standaard USB-C oplaadpoort.
De R 1300 RT wordt standaard geleverd met een 10,25-inch TFT-kleurenscherm met geïntegreerde kaartnavigatie en nieuw ontwikkelde Connectivity Hub. Dankzij maximale connectiviteit, uitstekende leesbaarheid, duidelijke menunavigatie en een sterk geïntegreerd bedieningsconcept behoudt de nieuwe R 1300 RT zijn leidende positie onder de productiemotoren.
De weergegeven “tegels” kunnen worden gebruikt om de menu's “Mijn motor”, “Radio”, “Navigatie”, “Media”, “Telefoon” en “Instellingen” te selecteren. Nieuw is de “Connectivity Hub”-tegel voor het aansluiten van huidige en toekomstige accessoires zoals slimme brillen, verwarmde vesten en lichtgewicht jassen. Dit vereenvoudigt de bediening van de accessoires.
De nieuwe R 1300 RT wordt standaard geleverd met een actief geventileerd oplaadcompartiment voor smartphones binnen handbereik van de rijder. Het is nog gemakkelijker te openen dan zijn voorganger en biedt plaats aan veel grotere smartphones. De batterij van de smartphone wordt opgeladen via een USB-C interface. Het deksel heeft ook een clip die gebruikt kan worden voor een bankpas of bankbiljetten.
Audiosysteem en Audio Pro als optionele extra's af fabriek leverbaar voor een uitmuntend geluid.
Met het audiosysteem biedt de nieuwe R 1300 RT een nog intensere geluidservaring. Het beschikt over een hoge mate van integratie met het elektrische systeem van de auto. De menubesturing, instelmogelijkheden en het unieke displayconcept maken de audiobeleving ook qua interactie perfect. Naast de luidsprekers kan ook een aangesloten communicatiesysteem worden gebruikt voor weergave.
Audio Pro biedt een nog indrukwekkendere geluidservaring. Het wordt als optionele uitrusting bij het audiosysteem besteld en is voorzien van luidsprekers van hogere kwaliteit met aparte regeling voor tweeter/ midrange en woofer voor een extra krachtig, kristalhelder geluid. Een keuze aan geluidsprofielen en een dynamische volumeregeling zorgen voor optimaal luisterplezier in elke rijsituatie. Audio Pro is ook een visueel hoogtepunt. Een zilverkleurig geperforeerd rooster zonder fleece biedt een duidelijk zicht op de luidsprekers met hun goudkleurige stofbeschermingskoepel.
Opties en originele BMW Motorrad accessoires voor de nieuwe BMW R 1300 RT.
Een uitgebreid programma van optionele uitrusting en accessoires is beschikbaar voor verdere personalisering van de nieuwe BMW R 1300 RT.
De hoogtepunten van de nieuwe BMW R 1300 RT:
Harald Spagl, Projectmanager BMW R 1300 RT
De nieuwe BMW R 1300 RT: Breder gamma van comfortabele tourer tot dynamische country road motorfiets. Dynamische designtaal met geoptimaliseerde wind- en weerbescherming.
De nieuwe BMW R 1300 RT treedt in de voetsporen van zijn zeer succesvolle voorganger. Hij bouwt voort op de bewezen kwaliteiten van de BMW RT, zoals toercapaciteiten en rijcomfort - alleen, met z'n tweeën of met veel bagage.Tegelijkertijd heeft de nieuwe R 1300 RT zijn gebruiksprofiel verbreed door zijn dynamische systemen nog prominenter aanwezig te laten zijn. Sportieve optionele uitrusting zoals de sportrem, de verbeterde Shift Assistant Pro en de nieuw ontwikkelde DCA elektronische vering maken een nog actievere en dynamischere rijstijl mogelijk. De reeks opties wordt aangevuld met de Automated Shift Assistant ASA, waarmee zowel in een sportieve en dynamische handgeschakelde modus kan worden gereden als in een comfortabele automatische modus. Dit alles, in combinatie met een dynamischer en visueel lichter design, belooft het succesverhaal van de BMW RT verder te zetten.
Het wind- en weerbeschermingsconcept van de nieuwe R 1300 RT omvat verstelbare zijpanelen die homogeen in het ontwerp zijn geïntegreerd. Hierdoor is het mogelijk om de rijder te allen tijde te voorzien van een voldoende toevoer van frisse lucht, zelfs in uitdagende omstandigheden zoals stadsverkeer of hoge buitentemperaturen op landwegen, en om een zeer effectieve bescherming te bieden aan weer en wind bij lage temperaturen tijdens het rijden op de autosnelweg of autoweg.
Naast de basisuitvoering in Alpine White 3 uni kleur is de nieuwe BMW R 1300 RT leverbaar in de Triple Black modelvariant in Blackstorm metallic, de nadrukkelijk dynamische Impulse uitvoering in Racing Blue metallic en de bijzonder elegante uitvoering Option 719 Camargue in Blue Ridge Mountain metallic.
Perfecte ergonomie en uitrusting voor comfortabel en dynamisch reizen en toeren.
Het design, de motor en het chassis van de BMW R 1300 RT zijn niet de enige aspecten van het BMW touring icoon die de ambitie van het BMW Motorrad ontwikkelingsteam weerspiegelen om de inzetbaarheid van de nieuwe BMW R 1300 RT uit te breiden en deze nog dynamischer te maken. Er werd ook groot belang gehecht aan de ergonomie, met een focus op het creëren van een actievere rijpositie.De ergonomische driehoek gevormd door stuur, voetsteunen en zadel van de nieuwe R 1300 RT is ontworpen om de rijder merkbaar verder naar voren te plaatsen. Dit resulteert in een verbeterde feedback vanuit het voorste gedeelte en daardoor een nog grotere beheersbaarheid tijdens dynamisch rijgedrag. Tegelijkertijd maakt de actievere zitpositie het nog steeds mogelijk om ontspannen te toeren en te cruisen, zelfs met een passagier. De hoogte en de hoek van het bestuurderszadel kunnen worden aangepast om de rijpositie nauwkeurig af te stellen. Het comfort voor de passagier is ook aanzienlijk verbeterd. De nieuwe koffers bieden nu meer ruimte voor de onderbenen van de passagier zonder dat dit ten koste gaat van het koffervolume. Het passagierszadel is ook verlengd. Er is nu meer ruimte om af en toe van zitpositie te veranderen tijdens langere tochten.

Keuze uit verschillende zithoogtes voor optimaal rijcomfort en een nieuw bagagesysteem met elektrische koffers en topkoffer. Bijkomend koffersysteem met variabel volume voor optimale aanpasbaarheid.
Zoals gewoonlijk hebben de ingenieurs van BMW Motorrad bijzondere aandacht besteed aan een gemakkelijke opstap en een lage zithoogte. Daarom werd bij de ontwikkeling van de nieuwe R 1300 RT bijzondere aandacht besteed aan het bereiken van een zithoogte van slechts 780 mm. De binnenbeencurve is ook aanzienlijk kleiner dan bij het vorige model. Naast de standaardzitting zijn er ook andere zittingen als optie af fabriek leverbaar.De nieuwe BMW R 1300 RT is standaard uitgerust met koffers (27 liter per stuk) voor toer- en vakantiereizen. Verdere highlights van de nieuwe R 1300 RT zijn de Vario koffers, voor het eerst af fabriek leverbaar als optionele uitrusting voor een BMW RT. Met het variabele bagagesysteem kan het volume worden aangepast van 27 tot 33 liter, afhankelijk van de breedte van de motorfiets. Beide koffers zijn geëlektrificeerd en kunnen worden ontgrendeld met de centrale vergrendeling. Ze zijn ook allebei voorzien van binnenverlichting en de linkerkoffer heeft een USB-C oplaadpoort. De twee topkoffers met een inhoud van respectievelijk 39 en 54 liter bieden extra opbergruimte. De grote bagageruimte van 54 liter is ook elektrisch. Bijzonder is de verwarmde rugleuning voor de passagier.
Robuuste boxermotor met topcijfers voor vermogen en koppel in combinatie met geoptimaliseerde souplesse en efficiëntie.
De boxermotor in de nieuwe BMW R 1300 RT heeft een cilinderinhoud van exact 1.300 cc, terwijl de verhouding tussen boring en slag 106,5 tot 73 mm bedraagt (voorganger: 102,5 tot 76 mm). Deze grotere cilinderinhoud is het resultaat van een vergrote cilinderboring en een nieuwe krukas met kleinere slag. Hij heeft een vermogen van 107 kW (145 pk) (voorganger: 100 kW (136 pk), nog steeds bij 7.750 tpm, en ontwikkelt een maximumkoppel van 149 Nm bij 6.000 tpm (voorganger: 143 Nm bij 6.250 tpm), waarmee hij verreweg de krachtigste in serie geproduceerde BMW boxermotor tot nu toe is. Het maximale toerental is 9.000 tpm.Drie rijmodi zijn standaard inbegrepen, zodat de motor zich optimaal kan aanpassen aan alle wegomstandigheden. Riding Modes Pro met de aanvullende modi “Dynamic” en “Dynamic Pro”, samen met rijmodusvoorselectie als optionele uitrusting af fabriek. Standaard motorweerstandsregeling (MSR).
In standaarduitvoering heeft de nieuwe R 1300 RT drie rijmodi voor aanpassing aan de individuele voorkeuren van de rijder. Met de rijmodi “Rain” en “Road” kunnen de rijeigenschappen aan de meeste wegomstandigheden worden aangepast. De “Eco” rijmodus maakt het ook mogelijk om de innovatieve BMW ShiftCam technologie vooral zo te gebruiken dat de maximale actieradius kan worden bereikt met één tank brandstof. Optioneel kan de nieuwe R 1300 RT ook worden uitgerust met “Riding Modes Pro” af fabriek: dit omvat onder andere de extra rijmodi “Dynamic” en “Dynamic Pro”. Met de rijmodusvoorkeuze kan de rijder met de rijmodusknop een individuele selectie maken. Op die manier kan een gewenst en eenvoudig te beheren aantal rijmodi worden geconfigureerd en geselecteerd tijdens het rijden.Zelfs in standaarduitvoering is koppelregeling voor de motor (MSR) aan boord. Deze kan worden gebruikt om op een veilige manier instabiele rijomstandigheden te voorkomen die kunnen optreden tijdens het uitrollen of terugschakelen als gevolg van overmatige remslip bij het achterwiel. In deze gevallen opent de motorweerstandsregeling de gaskleppen onmiddellijk zodanig dat het weerstandskoppel wordt gecompenseerd en de motorfiets stabiliseert.

Automated Shift Assistant (ASA) met volledig geautomatiseerde koppelingsbediening en handmatig of automatisch schakelen voor een verbeterde motorervaring als optionele uitrusting.
Met de Automated Shift Assistant (ASA) biedt BMW Motorrad een innovatieve technische oplossing om motorrijden gemakkelijker en comfortabeler te maken. Trouw aan het motto “Simplify your Ride” zorgt de automatische bediening van de koppeling en het schakelen ervoor dat de rijbeleving nog meer centraal komt te staan - zonder dat dit ten koste gaat van de dynamiek van het schakelproces.Volledig nieuw ontwikkeld chassis met plaatstalen hoofdframe en aluminium achterframe.
Het chassis van de nieuwe BMW R 1300 RT is volledig opnieuw ontworpen. Het middelpunt is het nieuwe plaatstalen hoofdframe, dat naast een aanzienlijke optimalisatie van de inbouwruimte voor een nog compactere verpakking ook een hogere stijfheid biedt dan het voorgaande model. Tijdens het herontwerp werd ook het achterframe volledig opnieuw ontworpen. In plaats van de vorige stalen buisconstructie heeft de nieuwe R 1300 RT nu een achterframe van aluminium buizen.In combinatie met een aandrijving die nu veel compacter is, zorgde het nieuwe ontwerp van het chassis voor een aanzienlijke concentratie van massa in de richting van het totale zwaartepunt, wat tot uitdrukking komt in merkbare voordelen bij het rijgedrag. Tegelijkertijd is de nieuwe R 1300 RT nog nauwkeuriger en stabieler bij het remmen, vergt merkbaar minder inspanning om te rijden en biedt een nog bevredigender nauwkeurige respons van de ophangingselementen.
Het beste van twee werelden: EVO Telelever voorwielgeleider met flexelement en nieuwe EVO Paralever achterwielgeleider voor nog meer stuurprecisie en rijstabiliteit. Nieuwe wielen meer dan 1,4 kg lichter.
De voorwielgeleider in de nieuwe R 1300 RT volgt het Telelever principe dat BMW Motorrad 30 jaar geleden introduceerde - maar in een innovatieve, nieuw ontworpen vorm die het beste van twee werelden combineert.Met de Evo Telelever combineert BMW Motorrad nu de sterke punten van de twee eerder gebruikte Telelever varianten in de nieuwe BMW R 1300 RT. Vastgeklemd aan de vorkbuizen - zoals voorheen in het sportieve design - bevat de bovenste vorkconstructie (zoals in de GS) een stuurontkoppelingssysteem dat nadelige kantelbewegingen voorkomt en alleen stuurkrachten doorgeeft.
De achterwielgeleider van de nieuwe R 1300 RT is ook opnieuw ontworpen. Het kenmerk van de Evo Paralever is een aanzienlijk stijvere verbinding via de ophanging in het frame en een doorlopende quick-release swingarm as.
De nieuwe R 1300 RT heeft nieuwe 17-inch gegoten aluminium wielen met holle spaken. Alles bij elkaar wegen ze meer dan 1,4 kg minder dan de bestaande wielen.
De nieuwe elektronische vering Dynamic Chassis Adaption (DCA) met twee door de rijder te selecteren rijposities voor maximale spreiding tussen rijcomfort en dynamisch rijgedrag en met dynamische afstelling van demping, veerconstante en lastvereffening als optionele uitrusting af fabriek.
Zelfs het standaard elektronische Dynamic ESA-chassis biedt een hoge mate van rijveiligheid en rijplezier op een grote verscheidenheid aan wegdekken, dankzij de dynamische aanpassing van de demping en de lastafhankelijke aanpassing van de veervoorspanning achter.De elektronische Dynamic Chassis Adaption (DCA) gaat nu nog een stap verder en biedt naast de bekende Dynamic Suspension Adjustment (DSA) opties - zoals dynamische aanpassing van demping, veerconstante en lastvereffening - twee door de rijder te selecteren rijposities via de rijmodi voor maximale spreiding tussen rijcomfort en dynamisch rijgedrag. Dit zorgt voor een nog spannendere rijervaring onder alle omstandigheden.
DCA is ontwikkeld met evenveel nadruk op dynamische prestaties als op comfort. Het nieuwe semi-actieve chassis biedt twee verschillende rijposities. De ene rijpositie heeft een vlakke balhoofdhoek en daardoor een chassisgeometrie die is ontworpen voor maximale rijstabiliteit en souplesse. De tweede rijpositie heeft een stevigere demping, een hogere veerconstante en een hogere rijhoogte. Door de achterkant meer te verhogen dan de voorkant ontstaat een steilere balhoofdhoek en een kleinere casterhoek, waardoor de motorfiets gemakkelijker te besturen en te hanteren is. DCA maakt deze twee verschillende chassisgeometrieën mogelijk en combineert ze met de rijmodi.
Een krachtig remsysteem in combinatie met Integral ABS Pro is standaard. Sportremsysteem als optie verkrijgbaar.
De R 1300 RT wordt standaard geleverd met een dubbele schijfrem met twee radiaal gemonteerde vaste remklauwen met vier zuigers aan de voorzijde en een enkele schijfrem met een zwevende remklauw met twee zuigers aan de achterzijde in combinatie met BMW Motorrad Integral ABS Pro. De nieuwe BMW R 1300 RT kan worden uitgerust met het sportremsysteem als optionele uitrusting. Naast een sportievere look met titaniumkleurige remklauwen, biedt het een lichte toename van de remprestaties.
Rondom zijn nieuwe full-LED-koplampen en ultramoderne LED-lichtunits te vinden. Koplamp Pro met adaptieve koplamp- en steekcompensatie en adaptieve lichtmodi met intelligente aanpassing van de afstelling en intensiteit van het dimlicht aan verschillende rijsituaties zijn als optie verkrijgbaar.
BMW Motorrad geldt al tientallen jaren als voorloper op het gebied van veiligheid bij het motorrijden. Daarom is de nieuwe R 1300 RT standaard uitgerust met state-of-the-art LED-lichtunits rondom. De nieuwe volledige LED-koplamp die de weg verlicht met een ongeëvenaarde helderheid en duidelijkheid, onderstreept de prestigieuze eigenschappen van de nieuwe R 1300 RT. De lichtunit bestaat uit een LED module met meerdere LED's voor dimlicht en grootlicht. Het dagrijlicht- of positielichtpictogram, dat naast de koplamp is geplaatst, zorgt voor een opvallende look.Headlight Pro gaat nog een stap verder en is verkrijgbaar als optie. Naast de adaptieve verlichting beschikt de koplamp van de nieuwe R 1300 RT ook over pitch compensatie - bijvoorbeeld bij het optrekken en afremmen en voor het nivelleren van de rijpositie in DCA. Koplamp Pro is voorzien van een servomotor die automatisch en actief de positie van de afbakeningslijn aanpast om de verticale helling binnen het optimale bereik te houden wanneer de belading of de beladingstoestand verandert.
Koplamp Pro kan verder worden uitgebreid met de optionele “Adaptieve Licht Modes”, die verlichtingstechnologie bieden die de richting en intensiteit van het dimlicht op intelligente wijze aanpast aan verschillende rijsituaties. De adaptieve verlichtingsmodi bieden optimale verlichtingsomstandigheden voor nachtelijke ritten met snelheidsafhankelijke wegverlichting. De verlichting wordt in verschillende fasen aangestuurd: bij lage, middelmatige en hoge snelheden. De intelligente aanpassing aan snelheid en rijomstandigheden verhoogt de veiligheid en begeleidt de bestuurder.
Riding Assistant met Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning (SWW) en Rear End Collision Warning (RECW) voor comfortabel en veilig motorrijden als optie verkrijgbaar.
De nieuwe R 1300 RT is standaard al uitgerust met Dynamic Cruise Control (DCC) met remfunctie. De Riding Assistant biedt als optie af fabriek nog veel meer functies. Het bestaat uit Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning (SWW) en Rear End Collision Warning (RECW).10,25-inch TFT-kleurenscherm met kaartnavigatie, een breed scala aan functies en de nieuwe Connectivity Hub voor het bedienen van accessoires, evenals een actief geventileerd oplaadcompartiment voor smartphones met standaard USB-C oplaadpoort.
De R 1300 RT wordt standaard geleverd met een 10,25-inch TFT-kleurenscherm met geïntegreerde kaartnavigatie en nieuw ontwikkelde Connectivity Hub. Dankzij maximale connectiviteit, uitstekende leesbaarheid, duidelijke menunavigatie en een sterk geïntegreerd bedieningsconcept behoudt de nieuwe R 1300 RT zijn leidende positie onder de productiemotoren.De weergegeven “tegels” kunnen worden gebruikt om de menu's “Mijn motor”, “Radio”, “Navigatie”, “Media”, “Telefoon” en “Instellingen” te selecteren. Nieuw is de “Connectivity Hub”-tegel voor het aansluiten van huidige en toekomstige accessoires zoals slimme brillen, verwarmde vesten en lichtgewicht jassen. Dit vereenvoudigt de bediening van de accessoires.
De nieuwe R 1300 RT wordt standaard geleverd met een actief geventileerd oplaadcompartiment voor smartphones binnen handbereik van de rijder. Het is nog gemakkelijker te openen dan zijn voorganger en biedt plaats aan veel grotere smartphones. De batterij van de smartphone wordt opgeladen via een USB-C interface. Het deksel heeft ook een clip die gebruikt kan worden voor een bankpas of bankbiljetten.
Audiosysteem en Audio Pro als optionele extra's af fabriek leverbaar voor een uitmuntend geluid.
Met het audiosysteem biedt de nieuwe R 1300 RT een nog intensere geluidservaring. Het beschikt over een hoge mate van integratie met het elektrische systeem van de auto. De menubesturing, instelmogelijkheden en het unieke displayconcept maken de audiobeleving ook qua interactie perfect. Naast de luidsprekers kan ook een aangesloten communicatiesysteem worden gebruikt voor weergave.Audio Pro biedt een nog indrukwekkendere geluidservaring. Het wordt als optionele uitrusting bij het audiosysteem besteld en is voorzien van luidsprekers van hogere kwaliteit met aparte regeling voor tweeter/ midrange en woofer voor een extra krachtig, kristalhelder geluid. Een keuze aan geluidsprofielen en een dynamische volumeregeling zorgen voor optimaal luisterplezier in elke rijsituatie. Audio Pro is ook een visueel hoogtepunt. Een zilverkleurig geperforeerd rooster zonder fleece biedt een duidelijk zicht op de luidsprekers met hun goudkleurige stofbeschermingskoepel.
Opties en originele BMW Motorrad accessoires voor de nieuwe BMW R 1300 RT.
Een uitgebreid programma van optionele uitrusting en accessoires is beschikbaar voor verdere personalisering van de nieuwe BMW R 1300 RT.De hoogtepunten van de nieuwe BMW R 1300 RT:
- Lichtgewicht, dynamisch design.
- Geoptimaliseerde ergonomie en toegankelijkheid voor dynamisch rijden en zelfverzekerd toeren.
- Wind- en weerbeschermingsconcept met zijdelingse afwerking geïntegreerd in het ontwerp.
- Hoge voorruit verkrijgbaar als optionele uitrusting.
- Vier modelvarianten: Basisuitvoering, Triple Black, Impulse en Option 719 Camargue.
- 2-cilinder boxermotor met 107 kW (145 pk) bij 7.750 tpm en 149 Nm bij 6.500 tpm.
- Een reeks aan zadelvarianten zorgt voor een optimale zithoogte, terwijl een nieuw ontwikkeld bagagesysteem met elektrische koffers, topkoffer en Vario-koffers de motor ideaal maakt voor comfortabel toeren en reizen.
- Standaard drie rijmodi, zodat de motor zich optimaal kan aanpassen aan alle wegomstandigheden.
- Riding Modes Pro met de extra modi “Dynamic” en “Dynamic Pro”, samen met rijmodusvoorselectie als optionele uitrusting.
- Motorweerstandsregeling (MSR) als standaard.
- Automated Shift Assistant (ASA) met volledig geautomatiseerde koppelingsbediening en handmatig of automatisch schakelen voor een verbeterde motorervaring als optionele uitrusting.
- Volledig nieuw ontwikkeld chassis met plaatstalen hoofdframe en achterframe van aluminium buizen.
- EVO Telelever met flex-element en EVO Paralever achterwielgeleiding voor nog meer stuurprecisie en rijstabiliteit.
- Elektronische Dynamic ESA-vering als standaard.
- Nieuwe elektronische ophanging Dynamic Chassis Adaption (DCA) voor twee verschillende rijposities voor maximale spreiding tussen rijcomfort en dynamisch rijgedrag en met dynamische aanpassing van demping, veerconstante en lastvereffening als optionele uitrusting.
- Nieuwe wielen die meer dan 1,4 kg lichter zijn.
- Krachtig remsysteem in combinatie met BMW Motorrad ABS Pro voor veilig remmen, zelfs bij het insturen van bochten.
- Nieuwe full-LED koplamp als standaard. Koplamp Pro met adaptieve koplamp als optionele uitrusting.
- Adaptive Light Modes voor Headlight Pro koplamp als optionele uitrusting.
- Riding Assistant met Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Rear End Collision Warning (RECW) en Lane Change Warning (SWW) voor comfortabel en veilig motorrijden als optionele uitrusting.
- Audio Pro als optionele uitrusting.
- Comfort Passenger Package als optie.
- Optionele uitrusting en originele BMW Motorrad accessoires.