“Met de nieuwe BMW R 1300 RS hebben we onze sporttoermotor met boxermotor naar een geheel nieuw niveau getild. De motorfiets is consequent ontworpen met dynamisch rijden in gedachten. Dankzij een volledig nieuwe motor, chassis en aerodynamisch concept biedt hij een nog sportievere rijervaring dan zijn voorganger. Tegelijkertijd blijft hij de perfecte metgezel voor comfortabel toeren en langeafstandsritten.”
Hauke Glässing, Project Manager BMW R 1300 RS
De nieuwe BMW R 1300 RS: de nieuwe sporttoermotor met boxermotor, met verfijnde technologie en vormgeving, samen met een dynamisch design dat sportieve flair uitstraalt. Vier aantrekkelijke modelvarianten.
Het doel achter de ontwikkeling van de nieuwe BMW R 1300 RS was om zowel visueel als technisch een verbetering te realiseren van de sporttoermotor met boxermotor. Naast het veel sportievere design maken uitrustingskenmerken zoals de Performance-variant – met sportvering, korte handgrepen, gefreesde en verstelbare voetsteunen, DTC-Shift, twee extra sportruitjes, sportzadel, motorspoiler en sportbanden – het mogelijk voor klanten om het dynamische potentieel van de motor nog verder op te voeren. Tegelijkertijd blijft de BMW R 1300 RS een capabele metgezel voor dagelijks gebruik en toertochten, en dankzij opties zoals zadelverwarming, Riding Assistant, een hoger windscherm en diverse bagagemogelijkheden kan de motor perfect worden afgestemd op de individuele wensen van dit type rijder.
Naast de basisversie in Racing Blue metallic is de BMW R 1300 RS ook beschikbaar als de Triple Black-variant in Blackstorm metallic, de sportgerichte Performance-variant in Lightwhite uni en de premium Option 719 Cuyamaca-variant in Brooklyn Grey metallic.
Sportieve ergonomie en uitrusting voor zowel dynamisch rijplezier op binnenwegen als comfortabel toeren en reizen.
De ontwikkelaars bij BMW Motorrad wilden de nieuwe BMW R 1300 RS aanzienlijk dynamischer en sportiever maken dan zijn voorganger – een doel dat de nieuwe sporttoermotor met boxermotor niet alleen bereikt op vlak van design, motor en chassis: er werd ook veel aandacht besteed aan de ergonomie, met de focus op een sportievere, actievere zithouding.
De ergonomische driehoek gevormd door het stuur, de voetsteunen en het zadel is zodanig ontworpen dat de rijder merkbaar verder naar voren over het voorwiel gepositioneerd zit dankzij iets verder naar achter geplaatste voetsteunen en plattere sturen. Dit resulteert in een beter gevoel met het voorwiel, vooral bij sportief rijden, en dus nog meer controle. Tegelijkertijd maakt de sportieve zithouding nog steeds ontspannen toeren en reizen mogelijk, ook met een passagier. Voor een meer toergerichte zithouding zijn optionele comfortsturen beschikbaar.
Verschillende zadelopties en comfortsturen maken een geoptimaliseerde zithouding mogelijk. Met geëlektrificeerde zijkoffers en topcase, samen met een slimme tanktas, zorgt een nieuw bagagesysteem voor een comfortabele ervaring tijdens langere tochten en vakantiereizen.
Sinds de introductie van de BMW R 100 RS in 1976 hebben RS-modellen met boxermotor van BMW een legendarische reputatie opgebouwd voor het perfect combineren van sportief motorrijden, de sensatie van bochtenwerk en comfortabel toeren. Daarom beschikt de nieuwe BMW R 1300 RS niet alleen over een nieuw bagagesysteem, maar biedt hij ook een brede waaier aan zadelvarianten en optionele comfortsturen om tegemoet te komen aan de individuele ergonomische behoeften van alle rijders. Naast het standaard zadel zijn er vijf andere verkrijgbaar als optionele uitrusting af fabriek.
Voor toertochten en vakantiereizen kan de nieuwe BMW R 1300 RS af fabriek worden uitgerust met koffersteunen en een topcase-drager, terwijl een nieuw ontwikkeld koffersysteem en topcase beschikbaar zijn als onderdeel van het Original BMW Motorrad Accessories gamma. De koffers bieden een inhoud van respectievelijk 26 en 29 liter, terwijl de topcase 39 liter kan bevatten. Zowel de koffers als de topcase zijn geëlektrificeerd en kunnen worden geopend via het centrale vergrendelingssysteem. Ze beschikken ook over binnenverlichting, terwijl de linker koffer en de topcase bovendien een USB-C-laadpoort bevatten. Ook de tanktas is nieuw. Voor het eerst is deze volledig riemloos en wordt hij via een tankring aan de motor bevestigd.

Robuuste boxermotor met topwaarden voor vermogen en koppel, samen met geoptimaliseerde soepelheid en efficiëntie.
De boxermotor in de nieuwe BMW R 1300 RS heeft een cilinderinhoud van precies 1 300 cc, met een boring-slagverhouding van 106,5 tot 73 mm (voorganger: 102,5 tot 76 mm). Deze toename in cilinderinhoud komt door een grotere cilinderboring en een nieuwe krukas met kortere slag. De motor levert een vermogen van 107 kW (145 pk) (voorganger: 100 kW (136 pk)), nog steeds bij 7 750 t/min, en ontwikkelt een maximaal koppel van 149 Nm bij 6 500 t/min (voorganger: 143 Nm bij 6 250 t/min), waarmee het veruit de krachtigste in serie geproduceerde BMW-boxermotor tot nu toe is. Het maximale toerental bedraagt 9 000 t/min.
Drie rijmodi zijn standaard inbegrepen, waarmee de motor zich optimaal aanpast aan verschillende wegomstandigheden. Riding Modes Pro met de extra modi “Dynamic” en “Dynamic Pro”, en rijmodi-voorselectie als optionele uitrusting af fabriek. Motorremkoppelregeling (MSR) standaard.
In standaarduitvoering beschikt de nieuwe R 1300 RS over drie rijmodi om het rijgedrag aan te passen aan persoonlijke voorkeuren. De rijmodi “Rain” en “Road” maken het mogelijk om het rijgedrag aan te passen aan de meeste wegomstandigheden. De rijmodus “Eco” zorgt ervoor dat de innovatieve BMW ShiftCam-technologie vooral op een manier wordt benut die het maximale bereik uit een tank mogelijk maakt. Op verzoek kan de nieuwe R 1300 RS ook af fabriek worden uitgerust met de optionele uitrusting “Riding Modes Pro”. Deze omvat onder andere de extra rijmodi “Dynamic” en “Dynamic Pro”. Dankzij rijmodi-voorselectie kan de rijder met behulp van een knop zijn voorkeursmodi selecteren en tijdens het rijden eenvoudig schakelen tussen een zelf gekozen aantal modi.
Motorremkoppelregeling (MSR) is zelfs in de standaarduitvoering aanwezig. Hiermee kunnen instabiele rijsituaties worden vermeden die kunnen ontstaan bij uitrollen of terugschakelen door overmatig slippen van het achterwiel. In dergelijke gevallen opent de MSR onmiddellijk de gaskleppen in voldoende mate om het remkoppel te compenseren en de motorfiets te stabiliseren.
Geautomatiseerde schakelhulp (ASA) met volledig geautomatiseerde koppeling en manueel of automatisch schakelen voor een verbeterde rijervaring als optionele uitrusting.
Met de geautomatiseerde schakelhulp (ASA) biedt BMW Motorrad een innovatieve technische oplossing om motorrijden eenvoudiger en comfortabeler te maken. Getrouw aan het motto “Simplify your Ride”, plaatst de geautomatiseerde koppeling en versnellingswissel de rijervaring nog meer centraal – zonder afbreuk te doen aan de dynamiek van het schakelen.
Volledig nieuw ontwikkeld chassis met stalen hoofdframe uit plaatmateriaal en aluminium achterframe.
Het chassis van de nieuwe BMW R 1300 RS is volledig opnieuw ontworpen. Het hartstuk is het nieuwe hoofdframe uit stalen plaatmateriaal, dat naast een significante optimalisatie van de installatieruimte voor een nog compactere bouw ook een hogere stijfheid biedt dan het vorige model. In het kader van dit herontwerp werd ook het achterframe volledig herzien. In plaats van de vorige buisconstructie in staal, heeft de nieuwe R 1300 RS nu een achterframe uit gegoten aluminium.
In combinatie met een veel compacter geworden aandrijfeenheid heeft het nieuwe chassisontwerp gezorgd voor een aanzienlijke concentratie van massa rond het zwaartepunt, wat leidt tot merkbare voordelen in de wendbaarheid. Tegelijkertijd is de nieuwe R 1300 RS nog preciezer en stabieler tijdens het remmen, vraagt hij duidelijk minder inspanning tijdens het rijden en biedt hij een nog nauwkeurigere respons van de veringselementen.
Nieuwe upside-down telescoopvork en nieuwe EVO Paralever achtervering voor nog meer precisie. Nieuwe wielen meer dan 1,4 kg lichter.
Bij de nieuwe BMW R 1300 RS wordt het voorwiel geleid door een nieuwe upside-down telescoopvork met een binnendiameter van 47 mm. Ook de achterwielgeleiding van de nieuwe R 1300 RS is opnieuw ontworpen. Het kenmerk van de Evo Paralever is een aanzienlijk stijvere verbinding via de ophanging in het frame en een continue swingarm met snelspanner.
De nieuwe R 1300 RS beschikt ook over nieuwe 17-inch gegoten aluminium wielen met holspaakdesign. Alles bij elkaar zijn ze meer dan 1,4 kg lichter dan de huidige wielen. De verminderde roterende massa resulteert in zowel verbeterde acceleratie en remrespons als geoptimaliseerde rijeigenschappen.
Nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA), met dynamische aanpassing van demping, veerkarakteristiek en automatische beladingscompensatie als optionele uitrusting. ’s Werelds eerste serieproductiemotorfiets met telescoopvork en instelbare veerkarakteristiek.
Met zijn dynamische dempingsaanpassing en instelbare veervoorspanning achteraan biedt de standaard elektronische Dynamic ESA al een hoog niveau van veiligheid en rijplezier op uiteenlopende terreinen.
De elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) gaat nog een stap verder en combineert de dynamische dempingsaanpassing voor en achter met een overeenkomstige aanpassing van de veerkarakteristiek – afhankelijk van de gekozen rijmodus, rijsituatie en manoeuvres. Na de introductie van de nieuwe R 1300 R enkele weken geleden, is dit model de tweede serieproductiemotorfiets met een upside-down telescoopvork met instelbare veerkarakteristiek. Automatische beladingscompensatie wordt voorzien via de instelbare veervoorspanning. Met DSA profiteert de rijder van nog verfijnder rijgedrag en meer hellingsvrijheid in de modus “Dynamic”.
Een krachtig remsysteem in combinatie met Integral ABS Pro is standaard. Sportrem als optionele uitrusting af fabriek.
De nieuwe R 1300 RS beschikt standaard over een dubbele schijfrem met twee radiaal gemonteerde vierzuiger vaste remklauwen vooraan en een enkele schijfrem met zwevende tweezuigerklauw achteraan, in combinatie met BMW Motorrad Integral ABS Pro. De nieuwe BMW R 1300 RS kan af fabriek worden uitgerust met het sportremsysteem als optionele uitrusting. Naast een sportievere uitstraling met titaankleurige remklauwen biedt dit systeem een lichte toename in remprestaties.

Standaard full-LED-koplamp met aparte grootlichtfunctie en ultramoderne LED-verlichting rondom. Voor het eerst bij een BMW RS is Headlight Pro met adaptieve bochtverlichting als optionele uitrusting af fabriek verkrijgbaar.
BMW Motorrad geldt als dé pionier bij uitstek op het gebied van veiligheid en bijbehorende innovaties in de motorwereld. Dienovereenkomstig is de nieuwe R 1300 RS standaard uitgerust met een nieuw ontworpen LED-koplamp met dubbele kamer in een slank, sportief design en met een opvallend lichticoon. De verlichtingseenheid bestaat uit twee LED-elementen voor het dimlicht en twee afzonderlijk geplaatste LED-elementen voor het grootlicht. Twee extra LED-units zijn voorzien voor het dagrijlicht en de stadsverlichting. Ultiem moderne LED-units met nieuw ontworpen LED-achterlichten maken het verlichtingsconcept van de nieuwe R 1300 RS compleet.
With the optional Adaptive Turning Light, the dipped beam of the standard full LED headlight is optimised for cornering, depending on the banking position, by activating additional LED elements. In this Met de optionele adaptieve bochtverlichting wordt het grootlicht van de standaard full-LED-koplamp geoptimaliseerd voor het nemen van bochten, afhankelijk van de positie van de helling, door extra LED-elementen te activeren. Op deze manier wordt de bocht bijna volledig verlicht omdat het licht in de richting van de motorfiets beweegt. Door de lichtbundel te optimaliseren, zorgt het grootlicht voor een nog bredere en homogenere verlichting van de weg.
Rijassistent met Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning (SWW) en Rear End Collision Warning (RECW) voor comfortabeler en veiliger motorrijden als optionele uitrusting.
De nieuwe R 1300 RS is standaard uitgerust met Dynamic Cruise Control (DCC) met remfunctie, terwijl de Riding Assistant als optionele uitrusting af fabriek een aanzienlijk breder scala aan functies biedt, waaronder Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning (SWW) en de nieuwe Rear End Collision Warning (RECW).
Voor het eerst is de navigatievoorbereiding nu voorzien van elektrische vergrendeling voor maximaal bedieningscomfort als optionele uitrusting af fabriek.
Met deze optionele uitrusting af fabriek kan een navigatieapparaat of smartphone snel en veilig worden bevestigd en bediend met behulp van een houderhouder. Voor het eerst heeft deze houder geen sleutel meer nodig - hij wordt elektrisch ontgrendeld voor maximaal gemak.
Optionele uitrusting en originele BMW Motorrad accessoires voor de nieuwe BMW R 1300 RS.
Een uitgebreid programma van optionele uitrustingen en optionele accessoires is beschikbaar voor verdere individualisering van de nieuwe BMW R 1300 RS.
De hoogtepunten van de nieuwe BMW R 1300 RS:
Hauke Glässing, Project Manager BMW R 1300 RS
De nieuwe BMW R 1300 RS: de nieuwe sporttoermotor met boxermotor, met verfijnde technologie en vormgeving, samen met een dynamisch design dat sportieve flair uitstraalt. Vier aantrekkelijke modelvarianten.
Het doel achter de ontwikkeling van de nieuwe BMW R 1300 RS was om zowel visueel als technisch een verbetering te realiseren van de sporttoermotor met boxermotor. Naast het veel sportievere design maken uitrustingskenmerken zoals de Performance-variant – met sportvering, korte handgrepen, gefreesde en verstelbare voetsteunen, DTC-Shift, twee extra sportruitjes, sportzadel, motorspoiler en sportbanden – het mogelijk voor klanten om het dynamische potentieel van de motor nog verder op te voeren. Tegelijkertijd blijft de BMW R 1300 RS een capabele metgezel voor dagelijks gebruik en toertochten, en dankzij opties zoals zadelverwarming, Riding Assistant, een hoger windscherm en diverse bagagemogelijkheden kan de motor perfect worden afgestemd op de individuele wensen van dit type rijder.Naast de basisversie in Racing Blue metallic is de BMW R 1300 RS ook beschikbaar als de Triple Black-variant in Blackstorm metallic, de sportgerichte Performance-variant in Lightwhite uni en de premium Option 719 Cuyamaca-variant in Brooklyn Grey metallic.
Sportieve ergonomie en uitrusting voor zowel dynamisch rijplezier op binnenwegen als comfortabel toeren en reizen.
De ontwikkelaars bij BMW Motorrad wilden de nieuwe BMW R 1300 RS aanzienlijk dynamischer en sportiever maken dan zijn voorganger – een doel dat de nieuwe sporttoermotor met boxermotor niet alleen bereikt op vlak van design, motor en chassis: er werd ook veel aandacht besteed aan de ergonomie, met de focus op een sportievere, actievere zithouding.De ergonomische driehoek gevormd door het stuur, de voetsteunen en het zadel is zodanig ontworpen dat de rijder merkbaar verder naar voren over het voorwiel gepositioneerd zit dankzij iets verder naar achter geplaatste voetsteunen en plattere sturen. Dit resulteert in een beter gevoel met het voorwiel, vooral bij sportief rijden, en dus nog meer controle. Tegelijkertijd maakt de sportieve zithouding nog steeds ontspannen toeren en reizen mogelijk, ook met een passagier. Voor een meer toergerichte zithouding zijn optionele comfortsturen beschikbaar.
Verschillende zadelopties en comfortsturen maken een geoptimaliseerde zithouding mogelijk. Met geëlektrificeerde zijkoffers en topcase, samen met een slimme tanktas, zorgt een nieuw bagagesysteem voor een comfortabele ervaring tijdens langere tochten en vakantiereizen.
Sinds de introductie van de BMW R 100 RS in 1976 hebben RS-modellen met boxermotor van BMW een legendarische reputatie opgebouwd voor het perfect combineren van sportief motorrijden, de sensatie van bochtenwerk en comfortabel toeren. Daarom beschikt de nieuwe BMW R 1300 RS niet alleen over een nieuw bagagesysteem, maar biedt hij ook een brede waaier aan zadelvarianten en optionele comfortsturen om tegemoet te komen aan de individuele ergonomische behoeften van alle rijders. Naast het standaard zadel zijn er vijf andere verkrijgbaar als optionele uitrusting af fabriek.Voor toertochten en vakantiereizen kan de nieuwe BMW R 1300 RS af fabriek worden uitgerust met koffersteunen en een topcase-drager, terwijl een nieuw ontwikkeld koffersysteem en topcase beschikbaar zijn als onderdeel van het Original BMW Motorrad Accessories gamma. De koffers bieden een inhoud van respectievelijk 26 en 29 liter, terwijl de topcase 39 liter kan bevatten. Zowel de koffers als de topcase zijn geëlektrificeerd en kunnen worden geopend via het centrale vergrendelingssysteem. Ze beschikken ook over binnenverlichting, terwijl de linker koffer en de topcase bovendien een USB-C-laadpoort bevatten. Ook de tanktas is nieuw. Voor het eerst is deze volledig riemloos en wordt hij via een tankring aan de motor bevestigd.

Robuuste boxermotor met topwaarden voor vermogen en koppel, samen met geoptimaliseerde soepelheid en efficiëntie.
De boxermotor in de nieuwe BMW R 1300 RS heeft een cilinderinhoud van precies 1 300 cc, met een boring-slagverhouding van 106,5 tot 73 mm (voorganger: 102,5 tot 76 mm). Deze toename in cilinderinhoud komt door een grotere cilinderboring en een nieuwe krukas met kortere slag. De motor levert een vermogen van 107 kW (145 pk) (voorganger: 100 kW (136 pk)), nog steeds bij 7 750 t/min, en ontwikkelt een maximaal koppel van 149 Nm bij 6 500 t/min (voorganger: 143 Nm bij 6 250 t/min), waarmee het veruit de krachtigste in serie geproduceerde BMW-boxermotor tot nu toe is. Het maximale toerental bedraagt 9 000 t/min.Drie rijmodi zijn standaard inbegrepen, waarmee de motor zich optimaal aanpast aan verschillende wegomstandigheden. Riding Modes Pro met de extra modi “Dynamic” en “Dynamic Pro”, en rijmodi-voorselectie als optionele uitrusting af fabriek. Motorremkoppelregeling (MSR) standaard.
In standaarduitvoering beschikt de nieuwe R 1300 RS over drie rijmodi om het rijgedrag aan te passen aan persoonlijke voorkeuren. De rijmodi “Rain” en “Road” maken het mogelijk om het rijgedrag aan te passen aan de meeste wegomstandigheden. De rijmodus “Eco” zorgt ervoor dat de innovatieve BMW ShiftCam-technologie vooral op een manier wordt benut die het maximale bereik uit een tank mogelijk maakt. Op verzoek kan de nieuwe R 1300 RS ook af fabriek worden uitgerust met de optionele uitrusting “Riding Modes Pro”. Deze omvat onder andere de extra rijmodi “Dynamic” en “Dynamic Pro”. Dankzij rijmodi-voorselectie kan de rijder met behulp van een knop zijn voorkeursmodi selecteren en tijdens het rijden eenvoudig schakelen tussen een zelf gekozen aantal modi.Motorremkoppelregeling (MSR) is zelfs in de standaarduitvoering aanwezig. Hiermee kunnen instabiele rijsituaties worden vermeden die kunnen ontstaan bij uitrollen of terugschakelen door overmatig slippen van het achterwiel. In dergelijke gevallen opent de MSR onmiddellijk de gaskleppen in voldoende mate om het remkoppel te compenseren en de motorfiets te stabiliseren.
Geautomatiseerde schakelhulp (ASA) met volledig geautomatiseerde koppeling en manueel of automatisch schakelen voor een verbeterde rijervaring als optionele uitrusting.
Met de geautomatiseerde schakelhulp (ASA) biedt BMW Motorrad een innovatieve technische oplossing om motorrijden eenvoudiger en comfortabeler te maken. Getrouw aan het motto “Simplify your Ride”, plaatst de geautomatiseerde koppeling en versnellingswissel de rijervaring nog meer centraal – zonder afbreuk te doen aan de dynamiek van het schakelen.Volledig nieuw ontwikkeld chassis met stalen hoofdframe uit plaatmateriaal en aluminium achterframe.
Het chassis van de nieuwe BMW R 1300 RS is volledig opnieuw ontworpen. Het hartstuk is het nieuwe hoofdframe uit stalen plaatmateriaal, dat naast een significante optimalisatie van de installatieruimte voor een nog compactere bouw ook een hogere stijfheid biedt dan het vorige model. In het kader van dit herontwerp werd ook het achterframe volledig herzien. In plaats van de vorige buisconstructie in staal, heeft de nieuwe R 1300 RS nu een achterframe uit gegoten aluminium.In combinatie met een veel compacter geworden aandrijfeenheid heeft het nieuwe chassisontwerp gezorgd voor een aanzienlijke concentratie van massa rond het zwaartepunt, wat leidt tot merkbare voordelen in de wendbaarheid. Tegelijkertijd is de nieuwe R 1300 RS nog preciezer en stabieler tijdens het remmen, vraagt hij duidelijk minder inspanning tijdens het rijden en biedt hij een nog nauwkeurigere respons van de veringselementen.
Nieuwe upside-down telescoopvork en nieuwe EVO Paralever achtervering voor nog meer precisie. Nieuwe wielen meer dan 1,4 kg lichter.
Bij de nieuwe BMW R 1300 RS wordt het voorwiel geleid door een nieuwe upside-down telescoopvork met een binnendiameter van 47 mm. Ook de achterwielgeleiding van de nieuwe R 1300 RS is opnieuw ontworpen. Het kenmerk van de Evo Paralever is een aanzienlijk stijvere verbinding via de ophanging in het frame en een continue swingarm met snelspanner.De nieuwe R 1300 RS beschikt ook over nieuwe 17-inch gegoten aluminium wielen met holspaakdesign. Alles bij elkaar zijn ze meer dan 1,4 kg lichter dan de huidige wielen. De verminderde roterende massa resulteert in zowel verbeterde acceleratie en remrespons als geoptimaliseerde rijeigenschappen.
Nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA), met dynamische aanpassing van demping, veerkarakteristiek en automatische beladingscompensatie als optionele uitrusting. ’s Werelds eerste serieproductiemotorfiets met telescoopvork en instelbare veerkarakteristiek.
Met zijn dynamische dempingsaanpassing en instelbare veervoorspanning achteraan biedt de standaard elektronische Dynamic ESA al een hoog niveau van veiligheid en rijplezier op uiteenlopende terreinen.De elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) gaat nog een stap verder en combineert de dynamische dempingsaanpassing voor en achter met een overeenkomstige aanpassing van de veerkarakteristiek – afhankelijk van de gekozen rijmodus, rijsituatie en manoeuvres. Na de introductie van de nieuwe R 1300 R enkele weken geleden, is dit model de tweede serieproductiemotorfiets met een upside-down telescoopvork met instelbare veerkarakteristiek. Automatische beladingscompensatie wordt voorzien via de instelbare veervoorspanning. Met DSA profiteert de rijder van nog verfijnder rijgedrag en meer hellingsvrijheid in de modus “Dynamic”.
Een krachtig remsysteem in combinatie met Integral ABS Pro is standaard. Sportrem als optionele uitrusting af fabriek.
De nieuwe R 1300 RS beschikt standaard over een dubbele schijfrem met twee radiaal gemonteerde vierzuiger vaste remklauwen vooraan en een enkele schijfrem met zwevende tweezuigerklauw achteraan, in combinatie met BMW Motorrad Integral ABS Pro. De nieuwe BMW R 1300 RS kan af fabriek worden uitgerust met het sportremsysteem als optionele uitrusting. Naast een sportievere uitstraling met titaankleurige remklauwen biedt dit systeem een lichte toename in remprestaties.
Standaard full-LED-koplamp met aparte grootlichtfunctie en ultramoderne LED-verlichting rondom. Voor het eerst bij een BMW RS is Headlight Pro met adaptieve bochtverlichting als optionele uitrusting af fabriek verkrijgbaar.
BMW Motorrad geldt als dé pionier bij uitstek op het gebied van veiligheid en bijbehorende innovaties in de motorwereld. Dienovereenkomstig is de nieuwe R 1300 RS standaard uitgerust met een nieuw ontworpen LED-koplamp met dubbele kamer in een slank, sportief design en met een opvallend lichticoon. De verlichtingseenheid bestaat uit twee LED-elementen voor het dimlicht en twee afzonderlijk geplaatste LED-elementen voor het grootlicht. Twee extra LED-units zijn voorzien voor het dagrijlicht en de stadsverlichting. Ultiem moderne LED-units met nieuw ontworpen LED-achterlichten maken het verlichtingsconcept van de nieuwe R 1300 RS compleet.With the optional Adaptive Turning Light, the dipped beam of the standard full LED headlight is optimised for cornering, depending on the banking position, by activating additional LED elements. In this Met de optionele adaptieve bochtverlichting wordt het grootlicht van de standaard full-LED-koplamp geoptimaliseerd voor het nemen van bochten, afhankelijk van de positie van de helling, door extra LED-elementen te activeren. Op deze manier wordt de bocht bijna volledig verlicht omdat het licht in de richting van de motorfiets beweegt. Door de lichtbundel te optimaliseren, zorgt het grootlicht voor een nog bredere en homogenere verlichting van de weg.
Rijassistent met Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning (SWW) en Rear End Collision Warning (RECW) voor comfortabeler en veiliger motorrijden als optionele uitrusting.
De nieuwe R 1300 RS is standaard uitgerust met Dynamic Cruise Control (DCC) met remfunctie, terwijl de Riding Assistant als optionele uitrusting af fabriek een aanzienlijk breder scala aan functies biedt, waaronder Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning (SWW) en de nieuwe Rear End Collision Warning (RECW).Voor het eerst is de navigatievoorbereiding nu voorzien van elektrische vergrendeling voor maximaal bedieningscomfort als optionele uitrusting af fabriek.
Met deze optionele uitrusting af fabriek kan een navigatieapparaat of smartphone snel en veilig worden bevestigd en bediend met behulp van een houderhouder. Voor het eerst heeft deze houder geen sleutel meer nodig - hij wordt elektrisch ontgrendeld voor maximaal gemak.Optionele uitrusting en originele BMW Motorrad accessoires voor de nieuwe BMW R 1300 RS.
Een uitgebreid programma van optionele uitrustingen en optionele accessoires is beschikbaar voor verdere individualisering van de nieuwe BMW R 1300 RS.De hoogtepunten van de nieuwe BMW R 1300 RS:
- Dynamisch, sportief design.
- Sportieve ergonomie en uitrusting voor zowel dynamisch bochtenplezier als comfortabel toeren en reizen.
- Vier modelvarianten: Basisversie, Triple Black, Performance en Option 719 Cuyamaca.
- 2-cilinder boxermotor met 107 kW (145 pk) bij 7.750 tpm en 149 Nm bij 6.500 tpm.
- Een reeks zadelvarianten zorgt voor een optimale zithoogte, terwijl een nieuw ontwikkeld bagagesysteem met geëlektrificeerde koffers, topkoffer en een slimme tanktas de motor ideaal maakt comfortabele toertochten en vakantiereizen.
- Drie rijmodi zijn standaard inbegrepen, waardoor de motor zich ideaal kan aanpassen aan alle wegomstandigheden.
- Riding Modes Pro met de extra modi "Dynamic" en "Dynamic Pro", samen met voorselectie van de rijmodus als optionele uitrusting.
- Motorsleepkoppelregeling (MSR) standaard inbegrepen.
- Geautomatiseerde schakelassistent (ASA) met volledig geautomatiseerde koppelingsbediening en handmatig of geautomatiseerd schakelen voor een verbeterde motorrijervaring als optionele uitrusting.
- Volledig nieuw ontwikkeld chassis met hoofdchassis van plaatstaal en het achterframe uit aluminium.
- Volledig nieuw ontwikkeld chassis met plaatstalen hoofdframe van staal en aluminium achterframe.
- Nieuwe upside-down telescopische vork en herziene EVO Paralever-achtervering voor nog meer rijprecisie.
- Nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) als optionele uitrusting af fabriek, met dynamische aanpassing van de demping en veerconstante en ook lastcompensatie. 's Werelds eerste in serie geproduceerde motor met telescopische vork met instelbare veerconstante.
- Nieuwe wielen meer dan 1,4 kg lichter.
- High-performance remsysteem in combinatie met BMW Motorrad ABS Pro voor veilig remmen, zelfs in bochten.
- Standaard full-LED-koplamp in sportief, slank design en overal state-of-the-art LED-verlichting. Koplamp Pro met adaptief knipperlicht als optionele uitrusting.
- Rijassistent met Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Rear End Collision Warning (RECW) en Lane Change Warning (SWW) voor comfortabel en veilig motorrijden als optionele uitrusting
- Voor het eerst is de navigatievoorbereiding nu voorzien van elektrische vergrendeling voor maximaal bedieningscomfort als optionele uitrusting af fabriek.
- Uitgebreid assortiment optionele uitrusting en originele BMW Motorrad accessoires.